Monday, August 07, 2006

Beberapa Perkara Yang Tidak Orang Ketahui Mengenai Keputusan Pertandingan Blog

Pertandingan Mereka Blog Peribadi anjuran BKPJM sempena Annual Festival Of BKPJM 2006 (AF '06) telah memaparkan pemenangnya. Tempat pertama jatuh kepada Saudara Afifuddin Md Jamil bagi ikhwah dan Saudari Noor Paezah Mohd Noor bagi akhawat, tempat kedua jatuh kepada Saudara Ishaq Hanis Asmail bagi ikhwah dan Saudari Noor Hidayati Zulkafli bagi akhawat. Tetapi, di sebalik keputusan, ada banyak maklumat yang tidak diketahui ramai.

Pertama, banyak hadiah terpaksa dibatalkan kerana masalah bajet. Hadiah Blog Tunas Harapan, Blog Paling Kreatif terpaksa digugurkan atas masalah ini. Tahukah anda, blog Tanjung Puteri dan blog Saudara Abdul Kahar Maslan adalah antara pemenang yang gagal mendapat hadiah mereka. Tapi nak buat macam mana, hadiah terpaksa dikurangkan.

Kedua, bilangan hadiah juga dikurangkan daripada tiga kepada dua. Tahukah anda pemenang tempat ketiga di pihak ikhwah adalah Saudara Fairuz Tamjis dan tempat ketiga bagi akhawat adalah Saudari Amelia Mustafa?

Ketiga, kerana masalah bajet juga, Hadiah Blog Terbaik mengalami perubahan, tetapi tahukah anda, bahawa sekiranya semua peserta ikhwah dan akhawat digabungkan dalam kategori ini, pemenang kategori Blog Terbaik adalah Saudari Noor Paezah dari akhawat dan bukannya ikhwah?

Keempat, tahukah anda bahawa ada seorang peserta ikhwah menarik diri, seorang peserta akhawat menarik diri, dan beberapa peserta mengubah logo pertandingan sesuka hati?

Kelima, ada tiga aspek pemarkahan demi menentukan pemenang. Isi, kreatif, dan istiqamahnya peserta menulis entri. Tetapi tahukah anda, aspek kedua memiliki markah paling besar?

Keenam, siapa pengadil? Ramai yang kata saya pengadil. Saya juga peserta, mana boleh jadi pengadil. Tahukah anda, pengadilnya adalah Saudara Najib Zainal (Iskandariah) dan Saudara Faiz Abidin (Kaherah)? Ha. Terlupa nak ucap terima kasih pada pengadil. Syukran Jazilan.

No comments: