Saturday, August 19, 2006

Ubuntu, Debian Dan Kemudian Knoppix - Semuanya Adalah Linux

Ubuntu, Debian Dan Kemudian Knoppix - Semuanya Adalah Linux

Saya menguji Ubuntu, Debian dan kemudiannya Knoppix, hari ini, semuanya adalah sistem operasi komputer, di bawah Linux. Bagi anda yang baru, biar ayat tambahan ini menjelaskan kekeliruan anda. Jika syarikat Microsoft mengeluarkan Windows XP, Win Me, dan lain-lain, maka Linux menghasilkan ketiga-tiga yang saya sebutkan tadi. Bahkan lebih lagi. Ia adalah sistem operasi komputer yang saya muat turun sejak beberapa minggu, dan tadi, sejak pagi tadi, membawa ke petang, saya mengujinya.

Ubuntu, versi 6.06, kalau tidak silap saya, adalah yang terkini. Saya mengambil fail DVD dengan saiz 3 giga bait lebih, membenarkan saya memilih sama ada melakukan
install ke dalam komputer, atau melayarinya secara live. Saya mencuba kedua-duanya. Melayari terus secara live tanpa sebarang install (tujuannya mendapat sedikit gambaran) dan dengan cara yang kedua, saya meng-install terus ke dalam komputer. Ini adalah CD Ubuntu kedua saya, dengan CD pertama Ubuntu yang saya miliki cuma membenarkan saya melayarinya tanpa pilihan install.

Saya berjaya menggunakannya, tetapi bermasalah untuk melayari internet, barangkali beberapa setting yang kurang menyebabkan kegagalan itu.

Debian, kalau secara kasarnya tidaklah selawa Ubuntu, berjaya di-
install hampir kepada 100 peratus, tetapi saya gagal memasukkan nombor siri (kalau tidak silap saya) menyebabkan install gagal sempurna.

Dan Knoppix, juga adalah fail DVD, juga adalah CD Knoppix kedua saya. Knoppix yang saya uji adalah semirip Suse, dan jika tidak salah saya, Suse adalah upgade daripada knoppix sebenarnya. Tidak hairanlah ia sama, namun dari sudut persembahan, Suse lebih menyenangkan dan paling penting, cantik. Saya berjaya melayari internet dengan Knoppix, bahkan ber-
chatting dengan kopete.

Masih, laman aljazeera gagal mempamerkan tulisan Arab menyebabkan saya merasakan kekurangannya.

Tetapi, saya puas hati, sehingga kini, sudah banyak CD Linux saya usahakan, dari Suse, Mandriva, Ubuntu, Debian, Knoppix, Fedora. Cuma fedora sahaja belum dicuba. Nantilah. Terima kasih pada kawan yang meminjamkan DVD writer.

1 comment:

Abu Akhfash said...
This comment has been removed by a blog administrator.