Thursday, August 10, 2006

Natijah

Natijah peperiksaan Lughah tahun 3 Kaherah telah keluar. Zainan, mencatatkan rekod bersihnya dengan Jaiyid sekali lagi. Bagi orang Lughah, Zainan adalah kebanggaan dengan rekod cemerlang dan berturut-turut. Bagi saya secara peribadi sangat gembira, kerana dalam generasi Lughah Johor tahun 2003/2004 yang cuma tiga orang, Zainan, Syafiq dan saya, dia mencatat prestasi yang sangat-sangat dibanggakan. Saya cuma boleh mengucap tahniah dan dalam hati, rasa gembira yang sangat-sangat. Itu yang sampai tulis dalam blog.

Syafiq juga tidak menghampakan, dengan najah bersih walaupun kurang sedikit berbanding Zainan. Tetapi bagi saya, dia memang hebat. Tahniah, kerana melangkah naik ke tahun empat, membawa kebanggaan orang-orang Lughah kepada semua mahasiswa kita. Lughah selalu dijauhi dan orang semacam tak suka, tetapi kalian adalah kebanggaan saya, kebanggaan semua.

Saya masih ingat, ketika Zainan, Syafiq dan saya lulus di tahun satu, Zainan jaiyid, Syafiq dan saya membawa madah, tetapi kami cipta rekod bersih, kelulusan seratus peratus. Begitu juga di tahun dua, Zainan mengekalkan Jaiyidnya, Syafiq meraih lulus sofi, dan saya membawa madah juga ke tahun tiga. Tetapi tahun ini, saya tidak dapat bersama kalian dan ditinggalkan di belakang.

Secara peribadi, sedikit sedih tetapi sangat gembira melihat kalian lulus dengan cemerlang, begitu juga Luqman yang sekuliah dengan saya, berjaya naik walaupun membawa sedikit madah, tetapi tak apa, saya cukup gembira dan saya tak tahu bagaimana lagi saya harus ucapkan tahniah.

Kalau difikirkan, apa yang diberikan kepada saya adalah satu pengajaran, barangkali saya banyak kelalaian, tidak ikhlas membantu, banyak menyakiti hati orang, terlalu sombong dan berlagak, juga barangkali dosa banyak dan kurang taubat. Saya menerimanya, dalam perasaan yang berubah-ubah.

Kerana itu, sekarang ini perasaan saya bercampur-campur, dalam sedih saya rasa gembira, gembira kerana keberjayaan kawan-kawan, tetapi sedih kembali kerana ada yang diberitakan tidak bernasib baik. Tetapi, ada beberapa orang yang saya sangat-sangat harap mereka lulus. Tolonglah Tuhan, jangan Kau uji mereka dengan kegagalan. Aku pohon sepenuh jiwa.

No comments: