Thursday, May 20, 2010

Catatan Hujung Kembara 24 | Memo Untuk Diri, Andai Kau Terlupa

Mungkin kau dah lupa janjimu sendiri. Bahawa kau mahu menginfaqkan dirimu untuk ilmu dan menjadi jambatan kepada generasi akan datang. Mungkin kau dah lupa bahawa engkau mahu menjadi mata rantai dalam silsilah cahaya yang bersambung ke hujungnya, dan mahu terlibat sama dengan mereka yang memakai nama kurun dan abad ini. Atau terlupa bahawa kau memohon berkali-kali mahu mahu menjadi ahli itu dan ini di depan Tuhan, di depan kekasih kepada kekasih.

Andai kau terlupa kerana digoda dunia dan kesenangannya, dirayu tuntutan dan kehendaknya, bahawa kehidupan ini menagih darimu dan kamu darinya akan bahagia, cinta, rumah tangga, senyum dan tawa, ketahuilah bahawa memo ini untukmu yang hadir untuk mengingatkan, mengejutkan, dan membawamu semula ke tengah jalan, bahawa perjalanan ini belum sampai ke penghujungnya. Andai kau alpa kerana mengejar cinta manusia yang selalunya mengecewakan, nota ini adalah untuk mengingatkan akan cinta sebenar yang membuka sebesar-besar pintu bahagia.

Itulah adat kau ditarik di kanan kiri jalan, membawamu ke penghujung yang bukan kau rancangkan, atau kau pintakan, dan kesenangan-kesenangan yang membungakan di hati dan menerbitkan mentari di muka itu adalah sampingan, sedangkan sasaran sebenar masih belum sampai ke genggaman tangan. Bahagian itu bukanlah bahagianmu, tetapi bahagian orang lain bersamamu.

Kalau betul engkau terlupa, renungkan nota dan memo ini, bahawa aku sudah menjalankan amanahku mengingatkan. Terpulang padamu untuk merenungkan.

Ikhlas dari sahabat yang berkongsi segala.

2 comments:

arina balqis said...

terima kasih kerana mengingatkan=)

MZP said...

Alhamdulillah. Baguslah kalau dah ingat.

:D