Monday, March 15, 2010

Catatan Hujung Kembara 1 | Sedikit Yang Sangat Sedikit

Pernah saya terbaca di mukaddimah kitab mana (tapi malangnya bila dicari-cari semula tak jumpa) sebuah kalam yang bermaksud: pengarang kitab mengharapkan karangan mereka dipuji, tetapi pengarang kamus cuma mengharapkan agar kamus mereka selamat dari dikritik. Kalam sebegitu mengilhamkan betapa sukarnya usaha mereka hingga tidak mengharap hasil yang sehingga disanjung, hanya mengharap agar jangan sampai ia ditolak ketepi.

Buktinya jelas. Saya sendiri saja sudah mengkritik entah berapa banyak pemaknaan, walaupun sebetulnya saya sendiri sedar betapa saya sendiri pun belum memahami walau satu perseratus ribu kalimah yang ada. Adakah kerana saya sendiri tajarruk (memberanikan diri tampil) ke pentas ini atau kerana saya diberi peluang untuk meneliti kadar kefahaman yang dibukakan kepada saya; Allah sahaja yang tahu.

Sungguh tidak ada yang lebih menakutkan daripada tersilap memahami, dan tersilap memahamkan yang lain. Kerana itulah kita memohon taufiiq dan sadaad. Namun, waktu yang berbaki makin sikit, kembara ini makin hampir ke hujung. Saya juga sedar saya belum menunaikan tanggungjawab kepada ibu bapa sebagai seorang anak, walaupun saya tahu, saya masih ingin meneruskan musafir ilmu ini. Kalaulah ditanyakan kepada saya apa yang saya mahu, inilah jawapan yang saya pilih.

Bila dikenangkan, sungguh banyak waktu yang saya agihkan untuk perkara lain selama ini, dan kini berbaki sedikit yang sangat sedikit. Benih yang ditanam baru saja bertunas, belum sempat menjadi batang, atau dahan apatah lagi berbunga dan berbuah. Namun, kalaupun esok kiamat, takkan dibiarkan benih di tangan kecuali pasti akan ditanam. Selebihnya pada Tuhan segala-galanya diserahkan.

No comments: