Sunday, October 24, 2004

Catatan 23 Oktober

Catatan 23 Oktober 2004
Saya sempat menyeluruhi beberapa cerpen pagi ini. Daripada karya Amiza Khusyri yang saya ambil curi-curi – entah dia tahu atau tidak – hingga ke beberapa karya penulis seangkatan dengan Tok Guru yang saya hormati ini (Ghaffirah Idris, Akhi Masrawy, Al-Marjan Yusof, Ubaidillah Alias, Faisal Tehrani dll). Beberapa ketika terpegun dek keanggunan bahasa juga kekuatan isi penulis-penulis itu, saya seketika bingung dan terus berfikir dan mentafsirkan kedudukan diri yang dirasa terlalu jauh berbatu. Seketika bergelumang dengan karya yang bagi saya sudah dikira mapan, perasaan dikait rasa kagum berjela-jela, dan serasanya bagai mahu dipengaruh pula. Tetapi dengan ragam pelbagai rentak penulis, saya (yang diuliti rasa kagum itu) semacam terpengaruh, dan bagai ditarik-tarik berpuluh orang minta ditiru dan dicontohi – padahal itu cuma jiwa saya yang mudah terpengaruh.

Sempat membuat kesimpulan dengan riak muka yang kepenatan, harus saya lumati satu persatu karya-karya itu, agar perasaan yang membuak itu terkesan satu persatu perlahan-lahan, lalu mampu mengesankan jiwa dan terpengaruh pula. Betapa jiwa penulis-penulis itu (dalam penulisan mereka) sungguh tampak berbeza-beza; ada yang tersangat sungguh usaha pada bahasa yang memukau, ada yang tersangat sungguh pada ide dan isi isu pembawaan, hingga bagai bah banjir yang melanda pantai rasa jiwa sastera saya, hamper menenggelamkan saya hingga bingung sekarang sudah tiba di mana.

Betapa saya sangat menghargai behawa setiap nilai seni dalam jiwa sastera penulis-penulis itu, satu nilai yang tidak boleh diabaikan – perlu dicedok semangat dan keinginan mereka yang membuak-buak dari ide yang melimpah-limpah, bersekali dengan seni bahasa jiwa bangsa yang memukau itu. Saya, dan dalam keinginan itu, tentu sekali rasa gembira dengan penghargaan yang berpukal-pukal pula.

al_jantanie
salam sastera ilmu,
pembaris_kecil

No comments: