Sunday, October 03, 2004

Seribu Dua Cerita

Aku sudah jumpa rumah untuk didiami, tetapi belum memastikan penghuninya dengan cukup. Sedikit bingung, patut ambil segera, atau tangguh demi sesuatu yang pasti. Ambil sekarang berisiko berseorangan,(duit pun jalan) ambil kemudian bimbang diambil orang dan fikir yang bukan-bukan. (Renungan: Kesilapan orang perlu dimaafkan, kerana kita juga mahu kesilapan kita di maafkan) - Biar aku sahaja lebih faham.

Renungi dakwah fardiah - maksudku, teguran secara hikmah memerlukan sesuatu lebih daripada tahu; praktik dalam erti kata yang sebenar. Bermula dari mencuri atau lebih tapat lagi, merebut masa, lalu menggunakan hikmah dalam kata dan juga laksana. Fahami, ia perlu berlangsung dengan bijaksana. Kata-kata yang baik, penuh rasa hormat dan rendah diri, minta maaf kalau tersinggung, bukan semesti yang benar, sudahi tanpa paksaan. Pastikan, jika ia membawa perbalahan, teguran perlu ditawaqqufkan. (Motif adalah menyampaikan suatu yang boleh diambil pengajaran).

Betapa teguran secara hikmah ini bagai tidak dikaji, sedangkan keperluan semasa sangat berhajat, atau mata kita azhari sudah dilekakan sementara. Apa yang sebenarnya berlaku?

Aku sedikit runsing, mencari ruang merenung hikmah disebalik kejadian. Kadangkala, gopoh bawa bencana. soalnya, kenapa aku dibiar berseorang sahaja. ( Ingatlah maksud ikhlas : Laksana tanpa berhajat dibalas semula )

Tip: Belajar berfikir menghadapi masalah!

Aku berada di Kaherah. Kerja siapkan segera!

salam sastera ilmu,
pembaris_kecil

Berdepan dengan masalah, jangan lari....
http://www.geocities.com/al_jantanie/kedua
http://www.geocities.com/al_jantanie/ketiga

No comments: