Wednesday, October 13, 2004

Genap Setahun Permukiman

Catatan 12 Oktober
Hari ini genaplah setahun aku meninggalkan kampung halaman untuk berada di horizon Nil ini. Apa yang telah berlaku dalam setahun? Terlalu banyak hingga tidak mampu dikisahkan semuanya. Tetapi dalam masa yang setahun itu, terlalu banyak juga yang dapat ditimba, ilmu campur pengalaman campur idea dan campur semuanya, terhasillah aku yang setahun usia di permukiman Anbia’ ini.

Tanggal ini jugalah secara rasmi aku menjejak kaki semula ke Rumah Johor menjadi penghuni buat kesekian kalinya. Sejak keluar dari Rumah Johor pada bulan 6 yang lepas, aku menginap Arma dua bulan lamanya. Kemudian menginap di Mansurah sebulan, dan terbiar tanpa tempat tinggal selama sebulan. Aku mula membuat konklusi. Yang menentukan di mana kita berada adalah rumah. Kita boleh pergi ke mana-mana, tetapi tetap dan pasti akan kembali ke rumah.

Dan buat kedua kalinya, aku tidak tidur sepanjang malam hingga ke subuh. Komputer menghadapi masalah apabila C diformat dengan NTFS. Window gagal ditembusi, akhirnya aku delete semua partition dan setup semula. Itupun setelah kebingungan berjam-jam kerana aku tidak pernah belajar partition, lebih-lebih lagi dalam bios yang tiada apa melainkan kegelapan skrin dan arahan yang tepat. Akhirnya berjaya juga. Satu ilmu baru.

Salam sastera ilmu.
pembaris_kecil

No comments: