Sunday, October 10, 2004

Pemerhati Yang Tidak Memerhati

Saya dihalang menjadi pemerhati kepada Mesyuarat Agung BKASM malam ini. Helah diajak makan supaya keluar daripada majlis saya kira memang hikmah, sebelum dilarang memasuki semula sekiranya bukan dari kalangan ahli atau pemerhati negeri. (Moral: MAT peringkat negeri tidak sama dengan MAT peringkat furu'. - Ada cita-cita jadi pemerhati PMRAM).

Saya sedang mencari idea akan apa yang patut ditulis dalam ruangan reaksi Warta Oktober, sambil merancang kalau-kalau dapat ulas tentang MAT selangor yang dilihat banyak menghadapi rintangan. ( Tips: Penat berjalan 20 minit kegelapan malam ini dibalas makan cuma)

Saya mencari Ustaz Nasir kalau-kalau dapat mencari itfak tarikh sesuai. Atau sekurang-kurangnya merancang sesuatu - tengoklah macam mana.

Apa yang boleh saya katakan, Ketua Editor SUKEJ sudah menemui mas-ulnya, dan saya naik pangkat jadi sidang pengarang (Fikirkan: Mungkin akan terus jadi Wartawan sebab tiada orang).

Saya mencemburui rakan penulis yang lain, walaupun sibuk masih dapat menulis dan menghasilkan karya. Kesibukan saya sebagai Wartawan memaksa kaki melangkah demi memastikan satu baris ayat boleh dikutip dari pelbagai tempat yang jarak satu dengan yang lainnya, adalah sejauh 20 minit perjalanan. Ikut hati ingin sahaja meninggalkan kerja wartawan ini, lalu bertarung dengan papan kekunci memastikan, siapa sebenarnya lebih awal menghasilkan karya. Tetapi, itulah kerja yang tidak dapat tidak, tinggal saya dan kesunyian bersendirian dengan kerja yang agak memenatkan.

Saudara Amiza menyebut nama saya dalam tulisan yang dibilangnya artikel terakhir sebelum pulang. ( Saya bagai ternampak dia meluahkan perasaan dari hati yang lembut dengan riak muka yang keras.) Saya amat hormat pada beliau, tidak dinafikan bahawa untuk maju tidak boleh menanti suap. Demi nasihat terakhir semasa dibengkelkan di Rumah Negeri Beradat, - tidak boleh tenggelam dengan cara penulisan sendiri dan perlu membaca karya orang lain- saya bingkas bangun mencari dalam kejahilan internet kalau-kalau ada cerpen contoh yang dapat saya kutip. Saya rasa beliau amat memahami apa yang saya lakukan - mencuba garapan 'dia' dalam cerpen akan datang.

Sebenarnya, sudah banyak rangka yang berjaya saya siapkan, (kehilangan - musuh - cinta kucing - Adi - Dan lain-lain lagi) namun cerpen itu belum berjaya menemu penamatnya. Kenapa? Saya enggan memberikan alasan bimbang dilihat lebih bersalah. Dalam cemburu saya sedih, kerana hak asasi saya belum tertunai, sedang hak orang sedang dan asyik dilangsaikan.

Menyedari banyak perkara dalam banyak keadaan, semua tidak berubah selagi belum memulakan langkah penyelesaian. Oh ya, Saya tidak ke Jawazat untuk menyiapkan Iqamah kali ini, sama ada lupa atau asyik menyiapkan berita untuk Warta PMRAM kali ini.

salam sastera ilmu.
pembaris_kecil

ps: Sedang cuba melangsaikan satu persatu kerja, hingga tertidur di bilik Gerakan SUKEJ malam tadi. Akibatnya belakang badan lenguh dan kepala sedikit pening menghadap cahaya monitor tidak henti-henti.

No comments: