Monday, October 18, 2004

Perempuan Politikus Melayu

Sepanjang saya menatap novel Faisal Tehrani, Perempuan Politikus Melayu, tidak menyangka novel itu sungguh tidak menggunakan banyak masa bagi melangsaikannya. Tidak seperti Novel Iman Markisa, yang menuntut banyak waktu dan kelapangan. Mungkin kerana garapan bahasa dalam novel Faisal ini tidak seteliti Aminah Mokhtar, atau saya yang terlalu sayang pada Iman Markisa dengan memberikan tumpuan pada hampis setiap baris ayat, atau saya yang kesuntukan memberikan tumpuan yang sama kepada novel Faisal, atau saya merasakan ayat dalam novel Faisal tidak serumit garapan ayat Aminah Mokhtar, atau saya dikinja persoalan kesuntukan waktu kerana tugas lain juga menanti disempurna.

Perempuan Politikus Melayu yang pada saya bukanlah semata-mata berkenaan perempuan itu, tetapi lebih menceritakan berkenaan perjuangan golongan Tani yang sememangnya (dalam cerita tersebut) gagal mempertahankan hak mereka sendiri. Mungkin Faisal cuba merakam apa yang sebenar-benarnya berlaku – Watak Jahat sememangnya selalu menang dalam dunia realiti, dan watak baik selalu menang dalam dunia fantasi. Novel ini juga menceritakan kehidupan seorang pelacur, wartawan, wakil rakyat, polis dan penguasa undang-undang, pejuang pra merdeka, petani, pelukis dan macam-macam, digarap secara padat dan mempersona.

Di pertengahan cerpen, imbas balik dengan aktif dilaksana. Bertubi-tubi. Saya seolah-olah terasa cerita telahpun tamat, tetapi kembali bersambung semula, namun tidak seaktif mula. Faisal gemar menimbulkan banyak persoalan, atau sengaja menceritakan sesuatu luar jangkaan, lalu mengambil masa yang lain untuk menjelaskannya kembali. Cerita disusun aduk kemas, (walaupun pada hemat saya dia hanya menulis dan tiba-tiba melengkapkan bahagian yang belum sempurna sahaja – tetapi nampaknya semua persoalan yang ditinggalkan dijelaskan kembali secara bersahaja). Tema yang seperti dulu juga, tidak lekang daripada cinta, cukup anggun apabila ditamatkan sebegitu rupa – yang jahat terus berkuasa – watak baik terpaksa membawa diri dan lari (tidak sanggup lagi mendepani kekuasaan yang menggila; ataupun terpaksa mengalah setelah kehilangan segala-galanya) – watak jahat lain ceritanya dibenamkan begitu sahaja (mungkin makruf keadaan politik sama sahaja – ia akan terus membusuk dengan musuh-musuh baru) dan watak utama yang membikin kesudahan luar duga, walaupun sudah ada bayangan ke arah itu.

Faisal memang suka membikin kejutan, dan dengan kejutan itu dia cuba mendatangkan rasional dan logik agar ia diterima begitu sahaja. Pada saya, Faisal bukan komplek pada ayatnya semata, tetapi komplek pada ideanya. Pembawakannya kadangkala lambat, dan kadangkala terlalu laju, hingga mencicirkan perlbagai cerita yang akhirnya diselongkar kemudian daripada itu. Saya cuma kurang setuju dengan watak Irfan (kurang setuju dengan watak membawa makna kurang setuju dengan penulis) apabila tidak nampak watak itu menjaga syariat. Tetapi itu yang juga pada pandangan saya mungkin adalah satu rakaman realiti apa yang dilakukan oleh wartawan sebenarnya. Wallahu a’lam.

salam sastera ilmu
al_jantanie

ps: seronok dapat baca...Almarjan, terima kasih.

No comments: