Tuesday, October 26, 2004

Stam dah tiba

Catatan 25 Okt 2004.
Semalam, pelajar STAM sudahpun sampai berbondong-bondong. Dua bas. Tidak pasti berapa jumlah mereka. Yang pasti, sebuah lori disewa untuk menguruskan beg sahaja. Dan saya, hanya memandang dari tingkap syaqqah 8 setelah berhempas pulas mengemas bilik di saat-saat akhir.Habis dilapangkan suasana syaqqah 8 daripada segala kesesakan dan keserabutan itu. 'Tongkah pecah' ini sudah saya baiki menjadi satu ruangan yang luas dan selesa. Cuma kepenatan menguruskan segalanya sendirian.

Ketibaan mereka yang membanjir ini sekali lagi menjadikan suasana sedikit tunggang langgang. Hendak buat bagaimana, hampir dua puluh orang dimuatkan dalam syaqqah 8 ini. Hendak kemas bagaimana, dan saya juga memahami keadaan yang sepertinya ini. Tidak pelik, dahulu begitu juga. Penuh dan padat. Bersesak-sesak. Dan beg juga segala barang-barang dilonggok daripada bilik tidur, bilik studi hinggalah ke ruang makan (bukan dapur ye).

Dan kesesakan itu adalah adat. Nama dengarnya sudah naik da mereka sudah sedia untuk ditauzikkan ke muhafazah. Dan kedengaran juga, tiga orang takdim lughah. Ada teman baru. Azrin Saion. Dan kebanyakan mereka minta di kaherah. Sesak lagi bertambah padat Kaherah. Ada juga yang minta di muhafazah, dan segalanya akan jelas beberapa hari lagi (apabila mereka mula ditauzikkan).

Seperti biasa, kalau padat dan berlebih bilangan, ada rumah sewa yang akan menjadi tempat persinggahan entah siapa di antara mereka. Dan pastinya, seorang musyrif juga akan berpindah menemani mereka ke kawasan perumahan baru itu. Saya? Mungkin akan terus berada di Rumah Johor. Sedikit komen untuk mahasiswa baru…Nampak macam masih kebudak-budakan, atau sebenarnya suasana terlalu meriah dan menghangatkan. Baru-baru tiba. Atau mereka menyembunyikan hakikat sebenar perangai yang menugu di dada. Bukankah saya juga begitu dahulu? Dan sekarang bagaimana?

al_jantanie

No comments: