Monday, October 11, 2004

Jatuh Sakit

Akhirnya, saya jatuh sakit. Demam. Mungkin juga kerana saya kurang menjaga kesihatan diri akhir-akhir ini. Tekak terasa kurang enak bila menjamah makanan. Perut yang sesekali berdengung minta diisi tak tertunai kerana tekak rasa mual. Lauk kegemaran hanya mampu diluakkan empat lima suap. Itupun kerana terpaksa. Demam dengan badan yang sengal-sengal. Sakit-sakit. Mungkin kerana tidur tidak bertilam. Tidak berbantal. Masa terlena itu sudah tidak menghiraukan apa-apa. Yang penting mata sudah minta dipejam. Badan sudah minta direhatkan. Akhirnya jaga dengan mengeliat yang kurang selesa.

Pagi Sabtu setelah pulang dari Damanhur saya ke Sabi’ meminjam beberapa novel teman sepenulisan. Teman sepengarangan. Bilangnya dalam surat elektronik mahu pulang 27 ini. 27 Oktober ini. Harus saya pulang lebih awal daripada itu. Redah kesejukan pagi sabtu itu dengan bersin sulong setelah lama tidak melepaskannya bebulan juga. Kepala sudah pening. Menikam-nikam. Mencucuk-cucuk. Rasanya seperti ada besi yang merintangi kanan kepala menembusi ke kirinya. Lalu menarik-narik kelopak mata suruh menjengil ketegangan. Jari telunjuk mula membenamkan hujungnya ke tepi dahi. Moga boleh reda kesakitan itu. Tetapi saya enggan peduli dan teruskan perjalanan juga.

Setibanya di Rumah Johor lantas ke Bilik Sukej menyiapkan beberapa laporan berita untuk Warta. Ambil masa yang agak lama menatap skrin bercahaya yang semakin membenamkan rasa sakit yang tak tertahan itu. Paksa lagi. Kalau tidak diselesaikan sekarang bila lagi. Terus lagi menaip, merakamkan beberapa petikan kata daripada novel Anak Merdeka. Akhirnya badan terlantar petang sabtu itu seketika sementara lenguh yang pagi tadi belum hilang semakin membelit kesegaran tubuh. Berehat.

Hasil segala, pagi Ahad saya bangun dengan huyung-hayang menuju ke bilik air, ambil wuduk dan solat subuh. Minta sahabat baik urut badan, angin yang penuh di badan naik ke kepala. Pening tambah pening dan lambat redanya. Badan terasa tidak bermaya. Mungkin kerana makan yang tidak sempurna. Urutan sahabat seluruh tubuh. Tubuh rasa lega walau kepala rasa bingung dan mencucuk. Terlantar hingga ke tengahari. Sedang berehat yang sungguh membosankan itu, saya bercadang membuat perjalanan ke Arma menyelesaikan kerja yang tertangguh. Mengambil barang-barang milik peribadi. Susuri matahari terik tengahari, kaki lemah longlai dek demam yang belum berapa kebah melangkah masuk ke pintu Arma terus ke bilik tempat tujuan. Barang segera dikemaskan, dan menjelang Maghrib segalanya hampir selesai. Pulang semula dengan teksi ke Rumah Johor.

Dan ketika saya menulis ini, hari isnin, badan sudah kembali segar tetapi selera masih belum pulih. Kepala sudah hilang peningnya. Lenguh juga sudah hilang. Tidaklah terasa terlalu menyesakkan dengan keadaan yang agak kuat ini. Lalu saya timbulkan persoalan kepada diri minta dijawab, mengapa sakit dan apa sebabnya. Mungkin satu kerana dosa dan inilah penebusnya. Mungkin dua kerana abai diri dan inilah akibatnya. Tuhan tentunya lebih pasti.

Wallahu a’lam.

salam sastera ilmu
pembaris_kecil

No comments: