Monday, October 25, 2004

Sejenak

Sejenak Sebelum Kedatangan Mahasiswa Baru.

Betapa kebingungan menjelira lalu membelit diri hingga menerbitkan persoalan, bilakah saya akan mengemaskan Syaqqah 8 ini? Pelajar baru bakal berkunjung tiba beberapa jam lagi dari waktu saya menulis ini, dan Syaqqah masih lagi tunggang langgang dan berselerak dengan sampah di mana-mana. Sebenarnya ia tidaklah sekotor mana, namun tunggang-langgang itu semacam membikin bilik ini tidak kemas dan kotor, lalu sebagai musyrif saya di asak permintaan lembut mengurus segala agar kembali menjadi sopan yang teratur.

Mengapa tidak saya mulakan langkah itu sekarang juga? Mengapa saya seolah-olah mengeluh dan tidak berbuat apa-apa? Apa tidaknya! Masih terlalu ramai penghuni syaqqah 8 ini mendiami bilik ini, dan saya masih tersekat dalam keributan itu. Terfikir juga sejenak, alangkah baiknya sekiranya masing-masing membantu menyelesaikan keributan ini kerana masing-masing tahu, mahasiswa baru akan datang tidak berapa jam lagi!.

Dan saya masih tercari kunci pemulanya, harap dapat ketemu sebelum mereka tiba!

al_jantanie
salam sastera ilmu,
pembaris_kecil

ps: tunggang langgang lawannya adalah semangat kerajinan tambah kepekaan

1 comment:

Unknown said...

catatan yang bagus...!!

salam perkenalan...

-kel@mbu-

http://kelambu.blogspot.com