Monday, March 14, 2005

Adabuna

Saya tidak menyangka, saya akan mengambil masa yang terlalu lama sebelum membaca tulisan Faezah Azaman yang dikirimkan 6 Disember 2004 yang lalu. Dan saya tidak pasti adakah (walaupun kepada penulisnya sendiri) masih ingat apa yang ditulis. Bagi saya, ia satu catatan perjalanan yang sangat berharga.

Memang, saya lazimi menyimpan dahulu mana-mana tulisan yang panjang dalam adabuna ke dalam disket mahupun pendrive, tentunya untuk dibaca suatu hari nanti. Dan baru hari ini, 13 mac 2005 saya membacanya.

Penakik pisau seraut,
Ambil galah batang lintabung,
Seludang dijadikan nyiru,
Setitik dijadikan laut,
Sekepal dijadikan gunung,
Alam terbentang dijadikan guru.

Tentu anda mengaguminya, bukan?

Saya menulis kerana sesungguhnya saya rindu pada suara yang dulu kerap bertandang ke adabuna. Mungkin juga rindu pada tulisan Al-Marjan, Amiza, Nazmi, Shiba’, dan mereka yang pernah saya ‘maki’, perli dan ‘herdik’. Sungguh, sebenarnya saya amat mudah terkesan dengan pengajaran tok guru – bahawa sastera itu amat keras dan tajam. Tetapi saya juga meyakini – ukhuwwah itu amat lembut dan menawan.

Salam penulis

al_jantanie

manhumi_ilm

No comments: