Wednesday, March 09, 2005

Ketua

Ketua

Satu Mac berlalu dan seperti biasa ia terus berlalu tanpa siapa pun peduli. Dan waktu untuk pencalonan badan pengurus PMRAM yang baru sudah tentu menemui tempoh hujungnya hingga saya terfikir juga beberapa kali, siapa bakal BP kali ini?

Sebelum ini, ketika perlantikan exco dan kepimpinan di peringkat Badan, agak ramai mereka yang bergelar ‘senior’ dalam kepimpinan turun dan turut serta berbincang, memujuk, memuji dan tidak kurang mempengaruhi mereka yang masih baru untuk menjadi kepimpinan. Tetapi apabila tiba saat dan detik untuk memilih Badan Pengurus PMRAM, satu jawatan yang tinggi di atas Badan, suasana kembali senyap tidak berbunyi.

Dalam pada itu saya cuba menelaah hakikat kejadian ini. Mungkin semasa perlantikan exco Badan, mereka yang ‘berisiko’ dilantik tentulah orang-orang yang belum pernah menjadi kepimpinan, ataupun mereka yang pernah menyandang jawatan itu sebelum ini. Kerana itulah, ketua dan pemimpin sedia ada turun padang mencari pengisi kerusi yang sebahagiannya ditinggal kosong.

Namun apabila perlantikan Badan Pengurus pula dibuat, (mereka biasanya dicalonkan dari kalangan mereka yang telah menjadi kepimpinan, dan perlantikan menjadi Badan Pengurus adalah satu mata tangga lebih ke atas dalam kepimpinan), mereka ini dilihat senyap tidak bersuara. Mereka yang dahulu turun padang kini lebih gemar diam dan bersembunyi.

Tetapi adakah hakikat suatu perlantikan adalah begitu sifatnya? Begitukah yang Islam ajarkan kepada kita?

al_jantanie
manhumi_ilm

ps: maafkan saya kerana meninggalkan persoalan tanpa jawapan. Anda intelek tentu mampu memikirkan?

No comments: