Tuesday, March 08, 2005

muhafazah oh muhafazah

Saya hampir-hampir tidak percaya, bahawa dalam masa sebulan tidak lebih, saya sudah turun ke muhafazah ( negeri luar kaherah ) hampir 4 kali.

Kali pertama ketika YAB Menteri Besar Johor datang melawat mahasiswa/i Johor di sini, saya yang bertugas sebagai adhock Unit Perhubungan turun ke muhafazahn untuk menghantar iklan bermula Tanta, kemudian damanhur, terus ke mansurah sebelum ke zaqaziq dan akhirnya singgah di Shoubra. ( kemudian ikut menemani YAB ke Iskandariah buat merasmikan Rumah Johor di sana)

Kali kedua ( mungkin juga kali ketiga ) ketika membantu sahabat angkat barang ke Iskandariah. Beliau telah berkahwin dan menetap di sana.

Kali ketiga saya turun ke muhafazah damanhur sebelum mansurah demi menziarahi sahabat yang berhajat menanti kehadiran saya di sana. Saya sebenarnya lebih kepada menemani kawan yang belum pernah tiba di muhafazah tersebut.

Menakjubkan, buat kali keempat saya turun ke muhafazah bermula damanhur, kemudian tanta sebelum ke syibin. Berpatah kembali ke tanta kerana tiada kenderaaan dari syibin ke mansurah. Bermalam di Mansurah saya kemudiannya ke zaqaziq sebelum pulang ke kaherah. Ada mesyuarat dan muhasabah pada keesokan harinya. Saya ke muhafazah kali itu adalah demi menyampaikan iklan tentang bazaria sri johor.

Tidak mustahil saya kata, dapat mengelilingi semua muhafazah dalam satu hari, tetapi mungkin satakat singgah letak punggung dan sarung kasut semula. tapi, itu bukan namanya ukhuwwah, bukan?

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: