Thursday, March 31, 2005

Istiqamah

Istiqamah

Saya membaca antologi cerpen ‘Istiqamah’ susunan Azizi Hj Abdullah. Kesemua 14 cerpennya adalah cerpen yang tersiar di Dewan Masyarakat dan Dewan Sastera. Bagai menyalin gaya bahasa S.N Shahnon Ahmad, beliau bangkit dengan karya yang segar walaupun ia telah lama dicipta. Bagi saya, walaupun cerpen beliau (yang dimuatkan di antologi ini) lebih tua daripada usia diri, tetapi ia terus-terusan hebat dan mengagumkan.

Kekuatan gambaran dengan penceritaan bentuk babakan membayangkan latar dengan sangat jelas dan rapi. Kekuatan ilmu bantu seiring dengan tempo yang kejap lantaran penggunaan ayat yang puratanya pendek. Beliau gemar memilih pengakhiran bentuk tragedi, dan ia benar-benar membuatkan saya berasa sangat gerun. Tidak mustahil, ia satu rujukan yang paling bermutu bagi pencari cerpen.

Penulis sangat memahami latar, dan menguasai pemikiran pembaca dengan menimbulkan ransangan yang berkesan. Ransangan yang muncul antara babakan saling berkait, sama ada dalam agakan pembaca ataupun sebaliknya. Nyata, beliau gemar meletak babak yang sebenarnya memesongkan perjalanan cerita, namun ia adalah bayangan kepada kesudahan cerita tersebut. Bahasanya? Tentu kaya dengan perbendaharaan yang masih dianggap baru bagi saya.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: