Sunday, March 27, 2005

Benarkah Engkau Pernah Bercinta?

Benarkah Engkau Pernah Bercinta

Engkau tidak berbuat apa-apa. Hanya lapangkan hatimu dan menerima sahaja. Cinta, dan Engkau bukakan hatimu dengan seluas-luasnya. Biar cinta itu masuk dan tidak ditahan ia.
Sungguh Engkau pernah bercinta, dan sungguh juga Engkau pernah merasa lukanya tatkala ia pergi dan hatimu terhiris. Engkau juga, lapangkan hatimu, seluas-luasnya juga, membiarkan apa yang dipanggil cinta itu pergi.

Kini Engkau tidak tahu, andai cinta itu datang, adakah Engkau akan menerimanya juga. Adakah dengan selapang-lapangnya, dan adakah Engkau benar-benar menerimanya.

Sungguh, tatkala Engkau mula tertarik dengan seorang WANITA, Engkau biarkan sahaja hatimu terbuka dan menerima perasaan itu dengan seluas-luasnya. Dan setelah itu jika Engkau tertarik juga dengan seorang lagi WANITA, Engkau bukakan lagi hatimu dengan seluas-luasnya menerima perasaan itu juga. Entah berapa ramai aku juga tidak tahu.

Teringin aku bertanya kepadamu, benarkah Engkau pernah bercinta?

al_jantanie
manhumi_ilm

ps: sekiranya anda seorang perempuan, gantikan perkataan ‘wanita’ kepada perkataan ‘lelaki’. Saya berharap anda puas membacanya.

No comments: