Friday, March 25, 2005

Bangkit

Bangkit

Kalian tidak tahu betapa seronoknya saya apabila melihat orang yang selama ini jatuh tersungkur dapat bangun balik. Apabila bangun saya lihat jelas-jelas, dalam-dalam, dan saya buat macam tak tahu sahaja. Buat-buat tidak tahu, tetapi dalam hati ini melonjak bagai mahu mencecah langit. Kalau mampu mahu sangkut tangan di bingkai bulan. Mahu peluk awan di dada malam. Mahu sahaja saya bertempik kemudian lari keliling dan kemudian ambil sejadah kemudian bentang kemudian sujud syukur. Semua saya mahu lakukan lantaran gembira berkepuk-kepuk, bertongkol-tongkol dalam dada.

Kalian tidak tahu betapa peritnya tersungkur. Dan kalau kalian tahu dan mengerti semua itu, kalian tidak menyalahkan takdir, sebaliknya bersyukur masih terus diberi izin berdiri. Kalian tentu rasa gembira sama seperti yang saya rasa, apabila saya dapat menyambut kembali rakan yang jatuh tersungkur dan dapat bangkit semula. Kalian tentu akan rasa gembira.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: