Monday, March 21, 2005

Selamat Bermuktamar!

Selamat bermuktamar!

Saya bermuktamar hari ini. Muktamar PMRAM kali ke 72. Muktamar tahun ini mendesak saya memberi respon kepada beberapa perkara.

1. Mana sama dalam muktamar dengan luar muktamar! Kerana ada perkara yang hanya kita sedari ketika muktamar, ketika perkara itu dibangkitkan oleh orang lain, dan kita mendapat idea untuk bertanya. Oleh itu, tidak mungkin kita dapat tanyakannya di luar muktamar.

2. Maafkan saya. Saya telah melanggar azam saya tahun ini – tidak mahu bercakap di depan pembesar suara. Adalah tiga atau empat kali rasanya azam itu dilanggari. Pada asalnya, saya mahu berdiam dan kalau mahu meluahkannya hanya melalui tulisan. ( Puasa setahun bercakap – Tidak haram bukan?)

3. Soalan saya bukan sia-sia, dan saya meyakini ia bermanfaat. Mungkin ada yang pesimis pada saya ketika saya bercakap sambil menyangka yang bukan-bukan. Kononnya saya membazir waktu bertanya yang sia-sia. Mungkin benar pada satu ketika dahulu, ketika saya terlalu ghairah untuk mencari seberapa banyak soalan walaupun saya terfikir setelah itu ia soalan yang agak remeh. Saya rasa begitu, dan kali ini pula, saya sudah ambil ibrah demi mempraktikkannya pula. ( Bukan membela diri sendiri.)

4. Tidak, sungguh tidak begitu. Niat saya memang hendak membantu dengan seberapa banyak yang saya mampu. Ide, dan saya harap ia diterima. Walaupun setelah tamat bermuktamar ( mungkin ) syaitan datang dan menggoda saya supaya berasa ujub dan riak pada diri; saya berdoa mampu mengatasinya. Saya yakini niat diri sejak mula – walaupun setelah itu merasa dengan perasaan yang bukan-bukan. Sungguh saya tidak begitu.

5. Insya Allah, amanah pada muktamar sudah saya tunaikan – mewakili rakan-rakan saya di luar sana; dengan memberi konsisten tertinggi ( tetapi adakah ia berlebih-lebihan, saya tidak tahu ). Dan saya teringat juga amanah pada kitab-kitab yang seharusnya dilangsaikan juga. Oh Tuhan, banyaknya lagi yang belum dibaca!

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: