Tuesday, March 29, 2005

Untukmu Antologi – KKF

Untukmu Antologi – KKF

Setiap kali saya membaca buku tentunya terbit perasaan mahu mengulasnya pula. Tetapi kali ini, saya berdepan dengan antologi yang saya sendiri adalah antara penyumbangnya. Apa patut saya buat? Maaf, saya terpaksa berlaku tidak adil dan hanya akan mengulas karya orang lain sahaja.

Antologi Khali Kota Fustat memuatkan 16 cerpen terpilih termasuk dua cerpen milik saya. 14 cerpen yang saya akan ulas ini (setelah mengenepikan cerpen peribadi) mempunyai kelebihan tersendiri dari pelbagai sudut, tentunya mengundang semacam satu perasaan kagum yang berbeza-beza di kalangan pembaca.

Saudara Ubaidillah dengan “Kiriman Terakhir” memaparkan satu penulisan yang bersifat mendekati pembaca, sekaligus berjaya memberi kesan yang sangat mendalam. Saya kira ia adalah antara karya terbaik beliau, kerana sekalipun menggunakan ayat yang mudah tetapi mesra pembaca. Mungkin ada kelebihan dengan penggunaan sudut pandangan pertama.

Cerpen beliau yang bergelar ‘Autentik’, ‘Lambaian Akhir Ramadhan’ dan ‘Bawalah Cintaku ke Syurga’ kaya dengan penggunaan ayat-ayat yang cantik kerana kekuatan bahasa yang beliau miliki, terutamanya pada ‘ Bawalah Cintaku ke Syurga’ di mana gaya penceritaan amat selari dengan tema yang dibawa.

Saudari Syarifah Salha dalam dua cerpen pertamanya (Kisah di Sebalik Teratak Itu dan Di Bawah Runtuhan Itu) patut dikagumi kerana kebersahajaannya. Begitu berani menaratifkan kisah ‘luar’ yang sememangnya agak sukar digarap tanpa keinginan benar-benar mahu mencuba. Saya kira beliau harus menekuni karya Zaharah Nawawi yang kaya dengan satu keistimewaan – tema luar duga, disamping mendampingi karya Faisal Tehrani yang gemar menimbulkan rangsangan tiba-tiba, lebih-lebih lagi di pengakhiran cerita. Saudari Salha juga amat kaya dengan bahasa indah dan berbunga-bunga, terutamanya dalam dua cerpen terakhir beliau.

Cinta Chiang Mai karya guru saya – Saudari Faezatul Herda, kaya dengan penggunaan ilmu bantu yang mengagumkan. Saya benar-benar tidak menyangka beliau mampu sampai ke tahap itu. Penceritaannya jelas dan mesra latar. Garapan suasana luar negara yang jelas dan dapat dihidupkan. Tentunya ia bukan satu luahan perasaan semata-mata tetapi didasari kajian yang amat dalam berdasarkan plot yang dibina.

Saya tidak mengenali Saudari Masrati walaupun amat berharap dapat mengenalinya. Wanita kelahiran Johor ini muncul dengan karya ‘November’ dan ‘Pulang’ - menzahirkan kemampuan penulis wanita dengan penggunaan bahasa bombastik yang kaya pembendaharaan kata; saya kira jauh ketinggalan dari sudut ini.

Guru saya juga, Saudara Amiza Khusyri dengan ‘Madrasah Iman’ benar-benar membuktikan keunggulan dengan kelancaran bahasa dan sastera yang kemas. Tema yang disampaikan sejajar dengan gaya bahasa yang tidak tersekat-sekat, tambah istimewa dengan gaya bahasa yang cantik. Nampaknya penceritaan beliau jelas hidup dan berjaya.

Penulis wanita Jordan, Anizah Abu Samah muncul dengan kelebihan bahasa tersendiri. Dengan gaya penceritaan yang ringkas tetapi jelas, babak dilatari adegan yang juga menarik. Tempo berjalan sederhana laju, namun dapat memikat pembaca.

Cerpen yang dipilih menjadi penama antologi, Khali Kota Fustat wajar diulas sebagai cerpen yang kaya ilmu bantu dan mempunyai latar yang menarik. Latar masa sejajar dengan latar tempat dengan kelajuan tempo yang berpadanan dengan tema cerita. Mungkin kerana tajuknya agak kompleks ia dipilih menjadi penama antologi ini.

Anda pembaca. Bukan mudah bagi saya memberikan kritikan seperti ini. Padat dengan pelbagai gaya penulisan dan kekuatan dari pelbagai sudut. Namun saya juga menyedari beberapa kekurangan yang juga harus diutarakan walaupun bukan di sini. Ia tentunya perlu diperbaiki dan dianalisis oleh penulis itu sendiri. Saya pasti anda dapat mengenalnya selepas membacanya.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: