Thursday, March 17, 2005

Kegemilangan

Kegemilangan

Saya tidak pasti di manakah kegemilangan. Suara Kampus, dan saya masih tercari manakah kegemilangan. Saya bukan takut dan bukan segan, tetapi mungkin kegemilangan itu adalah kerana jamaah, dan bukan individu. Kalau seorang itu lebih gemilang, sudah lama Ubaidillah terbit antologi bersendiri.

Saya berasa ada tanggungjawab memulih keadaan. Keadaan benar-benar mengharapkan sesuatu jawapan yang pasti. Hari ini kalau Suara Kampus mahu keluar, dalam maksud ada dan pakai tangkap muat, ia boleh keluar dengan sedikit usaha. Tetapi itu bukan gemilang juga.

Jamaah dan kualiti, satu jawapan yang menuntut usaha yang bukan sedikit. Hari makin datang dan yang lama sudah menghilang pulang. Meninggalkan tugas warisan zaman berzaman. Dalam jamaah baru, usaha akan dibentuk, tentunya dalam kemampuan nilai kualiti yang masih kurang.

Peribadi, saya masih cemburu dengan Suara Kampus Kelantan, tentunya kerana kualiti yang mengesan. Lihat sahaja siapa yang menulis, tenaga pakar dari Master dan senior-senior yang mantap. Saya tahu SUKEJ ada nama, tetapi ia perlu berseri dengan penuh makna. (Walaupun saya tahu adalah salah melihat siapa yang menulis. Saidina Ali mengajar kita melihat apa yang ditulis itu lebih penting – diaplikasi dari makna perkataan cakap)

Itu bukti, kalau ada ilmu, tentu ada martabat yang tinggi. Tentunya kalau dibuat perbandingan antara tenaga saya ( dan tenaga penulis-penulis baru ) dengan mereka yang sudah menjejak ke alam master, ibarat bersilat murid lawan guru. Tetapi bukan itu yang saya mahu. Belajar menulis bukan kerana pangkat saya lebih tinggi, dan tentunya bukan menggunakan nama saya supaya laku.

Saya menulis kerana itulah ilmu. Siapa juga, tentunya mahu memberi persembahan terbaik tidak kira pangkat dan kedudukannya; penulis muda, penulis kawakan, penulis tahap diploma, ijazah, master mahupun PhD; tidak kira saya kata; mahukan sesuatu yang dia tulis ketika jejari itu bergerak, mahu menulis hanya yang terbaik dengan persembahan terbaik.

Belum timbul soal master atau PhDnya dia, tetapi pada hasil dan pada usaha. Dia PhD dan saya cuma mahasiswa biasa – pasti mahu apa yang kami tulis benar-benar berkualiti. Itu barulah kegemilangan namanya. Baru mengesan pada jiwa. ( Tambahan dari Ustaz Arif Fadhilah yang saya yakini nasihatnya : Dengan ikhlas dan bukan mencari nama.)

Saya tidak bermaksud kegemilangan dan itulah semua. Tetapi memberi yang terbaik dan bernilai itulah cita-cita. Dan pada cita-cita itulah letaknya kegemilangan, tentunya buat yang bukan mencari nama. Kegemilangan, usaha yang bersungguh demi mencapainya.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: