Saturday, March 19, 2005

Antologi KKF

Dua cerpen saya dipilih untuk dimasukkan ke dalam antologi susunan Saudara Ubaidillah. Alhamdulillah. Antologi itu diberi nama – Khali Kota Fustat, diambil daripada nama sebuah cerpen milik penyusun merangkap perancang utama projek kali ini. Ia dijangka akan diterbitkan menjelang muktamar ini dengan dana ditaja oleh Keluarga Penuntut Kelantan Mesir ( KPKM ).

Jumlah penulis yang turut serta seramai tujuh orang termasuk saya, terdiri daripada Saudara Ubaidillah Alias, Saudara Amiza Khusyri Yusof, (kedua-duanya guru saya), Saudari Faezatul Herda ( juga guru saya ), Saudari Masrati Mohammad, Saudari Syarifah Salha dan Saudari Anizah Abu Samah ( satu-satunya wakil Jordan). Setiap orang menyumbangkan sekurang-kurangnya satu cerpen, dan terdapat beberapa orang menyumbangkan lebih daripada itu. Antaranya, Saudara Ubaidillah ( 5 cerpen ), Saudari Salha ( 4 cerpen), Saudari Faezatul Herda dan Saudari Masrati ( masing-masing 2 cerpen ).

Cerpen saya sebanyak dua dengan tajuk “Adakah Engkau Menyedarinya” dan “Cinta Nafsu.” Sebuah cerpen lagi yang tidak berjaya menembusi antologi bertajuk “Permata Taubat.” Sebenarnya tahap saya masih terlalu lemah kerana beberapa faktor, antaranya fakta yang kurang jitu dan ilmu bantu yang sangat lemah. Saya patut berterima kasih kerana diberi peluang menyertai walaupun tentunya masih jauh dan ketinggalan.

Namun, dalam pada masa yang sama, emosi saya banyak terganggu. Entah kenapa ya, saya rasa amat tidak senang. Mungkin kerana baru-baru ini nama saya banyak menjulang dan menonjol. Terasa diri amat hebat, dan itu membuat saya rasa bersalah yang amat sangat. Lebih-lebih lagi dalam situasi BKPJM yang kekurangan tenaga penulis senior, dan saya yang baru setahun jagung sudah dipaksa matang. Dalam keadaan diri membuat beberapa perubahan dan anjakan.

Sungguh, dalam gembira itu juga saya merasa tidak senang. Dan sesungguhnya, ujub adalah penyakit saya yang paling serius. Mungkin anda tidak mengetahuinya.

Ps: gembira ke sedih?
al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: