Saturday, March 04, 2006

Hargai Hidup

Sajak : Hargai Hidup
Oleh : Cikgu Latifah Ashaari

Aku bersyukur diberi hidup,
Melihat tuhan menaikkan langit,
Setinggi-tingginya,
Menyinari siang,
Seterang-terangnya.

Aku bisa merenung lautan,
Yang Allah hamparkan,
Seluas-luasnya,
Kaki kotorku dapat,
Melangkahi batas-batas bumi,
Yang Allah bentangkan,
Selebar-lebarnya,
Dan aku dapat tidur,
Dalam kesunyian gelita malam,
Yang Allah gelapkan,
Segelap-gelapnya.

Aku mampu merasa dan meraih,
Nikmat dan anugerah,
Yang Allah berikan,
Sebanyak-banyaknya,
Aku cukup terharu,
Diri bergelar hamba,
Walau di celah-celah kebesarannya,
Di antara-antara keagungannya,
Aku hanya berdiri sebagai,
Sehina-hinanya manusia,
Sekerdil-kerdilnya insan,
Semiskin-miskinnya hamba.

(Pernah disiarkan di Suara Kampus Edisi Gabungan. Minta Izin ya, Cikgu!)

No comments: