Friday, March 23, 2007

Iyyaakum Wa l-Ghuluu Fi d-Diin

Cerpen saya - Sinar Bintang Merdeka - yang menembusi Berita Harian ada menyelitkan nilai taqiyyah dalam penceritaan. Lalu seorang pembaca memberi komen dan mengatakan - hai, macam ada unsur syiah je?

Sebenarnya waktu itu saya kurang jelas dengan maksud kata-katanya. Setahu saya, saya merujuk isi penceritaan benar-benar dari dalam teks sejarah yang saya pelajari. Memang itulah hakikatnya, dan saya bukan mereka-reka. Cuma mereka watak, dan menyusun plot dan latar. Tetapi perkara yang benar-benar berlaku sepanjang zaman itu saya masukkan kepada penceritaan saya secara kreatif.

Hakikatnya, taqiyyah bukan hanya ada pada syiah saja. Dalam cerpen itu jadi bukti, pendokong-pendokong daulah abbasiyah juga memakai sikap yang sama. Jadi, jangan mengisbatkan satu sifat kepada satu-satu kelompok tertentu saja, kalau ia juga ada pada kelompok yang lain. Itu satu penilaian yang tak adil.

Kerana itu juga, kalau seseorang mencintai ahli bait dan memujinya, janganlah dia dituduh syiah. Walaupun benar syiah mengagung-agungkan Saidina Ali dan memujinya, tetapi dia dalam masa yang sama, mengkafirkan sahabat. Maka ini baru dipanggil syiah. Kalau saya mencintai ahli bait dan memujinya, tapi dalam masa yang sama, saya mengiktiraf sahabat dan kebenarannya, takkan saya digelar syiah?

Saya katakan, salahkah kalau saya mahu memuji ahli bait, Saidina Ali, Hassan dan Hussin? Apa selama saya hidup di atas dunia, saya tak pernah memuji kawan-kawan saya yang ilmunya lebih hebat dari saya? Apa selama udara masuk dalam paru-paru ini saya tak pernah memuji cikgu-cikgu saya yang thaqafahnya dalam meluas? Apa tak pernah saya memuji ulamak-ulamak yang saya kagumi ke-allaamah-an mereka?

Tapi, bila saya mahu memuji ahli bait lantas saya dicop syiah. Ini pakai pertimbangan akal yang mana satu? Akal hasad, akal dengki, akal ta-'assub, atau akal apa? Janganlah jadi orang yang sempit fikiran, konon nak berwaspada tapi tatorruf, ghuluu, melampau batas. Berhentilah melampaui batas.

Sebab itu saya tak pelik bila FT dituduh syiah ketika dia membantai Wahabi. Iyyakum wa l-ghuluu fi d-diin.

No comments: