Sunday, September 05, 2004

Aduh

Malam ini aku telah berjumpa 'orang kuat Mansurah', dan aku telah diserang! Dan persoalan yang ditimbulkan adalah merujuk kenapa aku 'lari ke Mansurah'. ( Orang kuat dalam penulisan di sini).

Mungkin itu juga yang cuba dikomen oleh Saudara Amiza, tentang betapa aku asyik mengharap pada suapan kalian. ( Moral: perbaiki diri sebelum dikomen lagi)

Aku tahu betapa orang menentang aku berbuat begini. Tetapi apa yang aku lakukan adalah setelah aku membuat pemerhatian, dan keputusannya (jawapan bagi persoalan itu) adalah di sini. Walaupun yang kelihatan secara zahir tampak aku lari, tetapi hakikat aku sedang menyelesaikan masalah aku. Mungkin waktu ini aku menyepi, tetapi sepiku adalah untuk menjalankan agenda peribadi aku.

Boleh aku katakan, tujuan aku ke Mansurah ( bagi bayang-bayang sahaja ) adalah untuk memperbaiki mutu penulisan aku. Dan boleh aku katakan, aku sedang menguji satu teori yang aku ingin persembahkan. Juga, kalau tidak keberatan aku katakan, beberapa masalah akan selesai dengan pelarian ini.

Aku berdoa, ia berjalan lancar, dan aku akan kembali muncul melaksanakan tugas-tugas yang telah aku tinggalkan. Mungkin dengan kehilangan sebentar al_jantanie menimbulkan pelbagai spekulasi dan andaian (aku tahu ia lebih seolah-olah aku putus asa dan kecewa), tetapi hakikat yang sebenarnya hanya Allah sahaja yang tahu!.

Sekurang-kurangnya, aku dapat makan dengan kenyang setiap kali setiap hari! Dan sekali lagi, aku seolah-olah meninggalkan dunia penulisan semata-mata kerana 'merajuk'. Terbayang dalam fikiran semua (mungkin) bahawa aku seolah-olah meminggirkan sahabat-sahabat penulis (malah mengecewakan sesiapa sahaja), dan aku telah mensia-siakan lapangan yang aku ada. Apa sebenarnya berlaku. Aku boleh katakan ia masalah yang rumit, doakan aku berjaya melalui saat-saat genting ini. Apapun, aku teringin mendengar suara kalian / tulisan kalian, di saat-saat ini.

Betapa aku sangat sayangkan dunia penulisan ini, Allah lebih tahu. Tetapi hendak buat bagaimana, inilah penyelesaian yang aku lihat menjadi kuncinya, walaupun kelihatan seolah-olah aku sedang lari dan berputus asa!.

salam sastera ilmu,
pembaris_kecil

p/s: aku amat menghargai semua pemerhati yang memerhati. (aku juga sedang memerhati)

No comments: