Wednesday, September 01, 2004

Terlalu Banyak

Dalam sedetik bergelumang dengan kitab-kitab thurath di sini yang agak murah, si tangan yang mengangkat mengadu letih kepada si kaki yang melangkah. Mengapa aku ke sini? Ada hal peribadi yang perlu diselesaikan. Mungkin lebih mudah kalau aku katakan, aku membuat liputan dari sini!

Aku teringin menghirup udara pagi Mansurah di setiap awal pagi beberapa bulan ini. Tidak ke kuliah? Bagaimana aku harus jawab. Insya Allah, mesti, walaupun sedikit.

Dengar berita Mansurah hendak buat Pilihanraya. Sekali dengan Mesyuarat Agung katanya. Dan aku harap, tahun ini ada kempen. Boleh kumuatkan di ruang ekslusif di Warta. Tapi biasanya pelajar kita tidak menjamah kempen. Semua lebih suka merendah diri.

Seronok juga merentas Maghrib tadi ke Tallagah, apabila pulang menyusur kubri. Tambah lagi petang tadi lihat jual beli pasar hari tepi rumah, menonton dari atas. Walau sedikit serabut kemas bilik, susun buku, dan baju aku, masih lagi di dalam beg. Apapun, bila terlihat Pijar Kinanah, aku bergegas buka selak helaian cari tulisan Saudara Nazmi. Dalam selongkar kotak lama jumpa Persediaan Menulis Cerpen, namun sempat baca sedikit sebelum pening mula bertandang.

Aku dengar semalam ' Aku Dan Onn' menang sajak. Teringin juga mendengar sajak dia, sebab aku tidak sempat dengar hari itu. Tetapi aku percaya, 'Aku dan Onn' memang hebat dalam sajak menyajak ini. Aku cuma wartawan yang lepas sajak lari ke rumah Negeri 9 buat liputan pasal tahfiz petang itu. Kemudian ke Pejabat PMRAM selesai temuramah Ustaz Fakherei lepas Maghrib. Kepenatan, lari pulang Rumah Johor gopoh gapah hadiri Muhasabah SUKEJ. Tepat jam 11, aku sudah sampai ke Asyir siap sedia untuk Bazaar esok harinya. Sempatlah berkemas dan angkat dua tong gas malam itu sebelum tersadai kepenatan.

Itu cerita dulu. Apa cerita rakan Abaduna waktu ini. Sedang menulis? Rindu pula pada kalian semua.

salam sastera ilmu,
pembaris_kecil

No comments: