Friday, September 03, 2004

Jumaat Pertama

Pelikkan, sudah 7.10 petang aku masih boleh menangkap akhawat kita dari belakang kanta mata di suk ( pasar) seusai menyidai baju di balakon, kali pertama membasuh baju di jumaat pertama di sini (kira aku sudah lima hari di sini). Malam semalam ikut orang baca yasin (macam terpaksa) tetapi gembira juga dapat bertemu kengkawan terutama Ustaz Nazri.

Jam 2 petang tadi aku sepatutnya menghadiri usrah, tetapi aku tidak hadir pula (maaf ye Ustaz Adha, harap memahami aku).

Hebat tak hebat, kerbau Mansurah yang beberapa inci lebih tinggi daripada aku boleh menyusur mencelah di antara keributan manusia di pasar. Dengan badan sebesar 2000 orang yang kenyang (kalau buat kenduri), tidak ragu-ragu tuannya membiarkannya bersendirian di depan. ( moral: kalau kita dipercayai, tak perlukan tali pun kita boleh berjalan lurus. Soalnya, bolehkan kita dipercayai?)

Sedih juga petang tadi aku tidak dapat ke Talha, tidak berpeluang nampaknya menjengah Antara. Hendak buat macam mana, aku keletihan berpuasa kafarah kali kedua. Akhirnya berbuka seorang diri. (hendak buat macam mana, aku seorang sahaja di sini. Ada sesiapa nak temankan?)

Aku dipelawa menjadi ketua editor SUKEJ. Aku? Maaflah, kalau rakan penulis muda tahu ( amli, syiba, salha, omar dll) tentu diragui kebolehanku. Lihat sahaja berapa banyak kesalahan aku dalam penulisan. Aku lebih senang menjadi penulis bebas, bagi sahaja pada Ustaz Zairol, aku pula menolong dari belakang. ( yang pelik, ada yang pandai menulis, tapi tak mahu menulis dalam sukej. biarpun kita dah tahun 4 , siap sedia nak balik, tapi baru sebentar di sini kan?. Muadalah pun boleh juga terjun dalam sukej).

salam sastera ilmu,
pembaris_kecil

p/s: sangka hendak terjun ke dunia penulisan mansurah, tetapi nampak macam tiada ruang je

No comments: