Tuesday, September 07, 2004

Bagaimana

Jangan sedih, kerana tersisih - petikan lagu dari album hijaz (kawan)

Kesedihan. Ya, itu adalah satu kekuatan (bagi aku). Kerana kesedihan, banyak sajak yang aku cipta. Kerana kesedihan aku menjadi lebih matang. Kerana kesedihan, aku bisa melangkah setapak lagi tanpa menghiraukan apa-apa. Betapa kecewa kadang-kadang, biar luka dalam hati, tetapi aku pura-pura senyum di muka. Sampai tahapnya, aku malas memperdulikan apa-apa.

Betulkah begitu? Sendirian, kadang-kala mempersoal, inikah satu ujian? Atau satu balasan?

Aku terlalu sensitif, lalu mudah bersangka buruk. Atau sebenarnya aku terlalu peka, lalu minda tajamku mudah meneka? mungkin kritikku jauh menyelongkar, atau itu cuma salah duga. Mimpi dalam jaga. ( Moral: Nabi ajar umatnya agar sentiasa berlapang dada)

Betapa aku tidak ingin menyakiti sesiapa. Benci menyakiti, takut disakiti. Kerana aku faham, atau aku mahu difahami.

Kadang kala,
adalah lebih baik,
untuk tidak berkata apa-apa,
sekadar memandang, merenung,
dan berfikir selayaknya.

Kadangkala,
sedih itu lebih bahagia,
merenung di mana letaknya kita.

Kadangkala,
dengan satu kebetulan,
manusia menyangka mampu menentukan,
lupa pada Tuhan,
yang menguasai satu ketetapan.

Salam sastera ilmu,daripada pembaris_kecil
p/s: Mengadu pada Tuhan

No comments: