Thursday, September 02, 2004

so sumpek

Berseorangan pagi tadi buat aku capai kitab telaah mana yang mampu sebelum mata terlelap beberapa kali. Tukar dari kati ke kerusi, kalih kanan kiri dan teman belum pulang lagi. Malam tadi aku dihadang pintu tak dapat masuk kerana kawan sudah belayar di alam mimpi. Menyesal tak minta kunci sebelum keluar, akibatnya tekan loceng ketuk pintu sambil bimbang kalau-kalau rebusan keledek jadi arang ( sebab minta kawan padam api. Aku nak ke cc. takut dia lupa dan terus lena). Hampir-hampir aku bertugas jadi bawwab malam tu, kawan terjaga setelah 30 minit kau mencuba. ( Moral: Gantung harap sentiasa pada Tuhan)

Sebelum Zohor menjengah aku yang tiada jam ini, pintu disapa loceng Hawa Mansurah. Nak beli beras lah tu. Akalku menduga. Kan belum sampai masanya, tetapi suara itu hanya naik ke tekak dan turun semula ke dada tambah getar jantung gerak lebih pantas daripada biasa. Hulur sumpek ambil duit dan kembali ke bilik capai Pijar Kinanah. Saudara Nazmi suka sangat tulis cerpen panjang buat masa overlimit dok syok baca khayal zuhor dah tiba akhirnya.

Petang ini tinjau pasar sebelum beli tomato, bawang, kentang dan kubis. Lobak susah nak jumpa, tetapi akhirnya makan tengahari lauk daging juga ( bukan makan tengahari, sepatutnya makan petang).

Patutnya aku berada di KAHERAH ikuti KIU kali terakhir tetapi aku ponteng sengaja, (maaf ye kalau ada yang tersinggung). Kenapa? Anggaplah yang baik, aku ada kerja (moral: berlatih husnuz zan). Ataupun aku boleh je jumpa Amiza di markaz (kalau ikhwah dibenarkan ikut. Rasanya itu program umum utuk ikhwah akhawat), tetapi aku terpenjara di rumah kerana tiada kunci, kalau keluar nanti siapa pula akan buka pintu bila aku balik.( mungkin itu cuma alasan. Cakap segan kan senang) Moral; Kalau malu segan perut yang lapar akan kebuluran.

Maghrib ikut kawan tengok tv yang baru rancang nak beli (bukan duit aku. Aku bukan berduit sangat). Siap dengan pemain cd, meriahlah rumah baru aku ini nanti. Kata Mansurah ada program pagi esok, multaqa' ulama? Salha mesti tahu, atau dia sudah berada di kaherah jam ini.

Alamak, perut dah lapar. Kalau dapat jamah Khawasyi panas tengah malam buta begini tentu sedap. baiklah kengkawan, salam jumpa lagi.

salam dari pembaris_kecil
ps: Sihat semua?

No comments: