Friday, September 10, 2004

Kita Anak Merdeka

Masa berlalu begitu pantas, dan aku masih berkira-kira, aku sudah tiba di mana? Rasa kesal, suka, bingung silih berganti, sebab fikiran dan hati yang didesak oleh pelbagai perkara. Betapa sukarnya membuat keputusan.

Aku sudah menghabiskan bacaan Novel- Anak Merdeka, tidak selama yang disangka. Bahasanya mudah, menggunakan ayat yang tidak terlalu panjang. Penulis ini, Nordin Abdul Rahman, mengisahkan perihal anak muda lelaki (Wari) dan cintanya yang berbalam-balam hadir silih berganti mencapah pada dua keping hati ( setelah tiba di pertengahan cerita). Latar kemerdekaan dipilih, namun kemerdekaan digarap dalam keadaan redup dan bersahaja.

Mungkin bukan maksud penulis mengobarkan semangat kemerdekaan (kecuali di akhir cerita), untuk menyesuaikan dengan gelojak perasaan 3 anak muda, kisah cinta segar yang memberi kesan pada hati pembaca. Namun permulaan cerita dipersembahkan dengan sangat menarik, pantas dan kejap ( terutama bab pertama) sebelum berubah kepada tempo yang perlahan dan berbunga.

Ilmu bantu sangat kukuh, Atondra (nama singkatan penulis) jelas menguasai sejarah dengan baik, jelas dalam garapan beliau dalam novel tersebut. Penggunaan syair yang indah maknanya (juga bahasanya) menajamkan penulisan beliau kali ini.

Penggunaan ayat naratif (atau lebih berbentuk diskriptif - penjelasan) membawa cerita lebih perlahan berbanding penggunaan dialog yang berbentuk pantas. Tetapi apa yang paling menarik, pelbagai falsafah dipertontonkan kepadapembaca meliputi pelbagai aspek, percintaan, perguruan, kehidupan (dan lain-lain lagi) memukau pembaca. (mungkin terhasil daripada pengalaman sendiri ).

Petikan:
Aku belajar kesetiaan dari ombak,
tidak pernah letih menghempas pantai,
Aku belajar ketegaran pada karang,
tidak pernah hakis digerusi ombak

salam sastera ilmu,
pembaris_kecil

p/s: aku tegur diri sendiri sambil bertanya, sesuaikah 'aku' dalam penulisan jurnal ini.

No comments: