Friday, September 03, 2004

Lepaknya

Usai solat subuh, aku terbongkang keletihan lepak tersadai di atas katil kawan ( kerana katil sendiri penuh beg, baju dan buku yang belum dikemaskan) lantaran malam tadi sengkang mata pakat-pakat berjuang tepis lena sebelum subuh tiba, akhirnya celik mata sedar-sedar sudah jam sebelas pagi.

Sekali lagi aku tinggal sendirian kerana kawan-kawan pergi program multaqa ulama'. Aku pula yang baru sahaja jumpa jam malam tadi malu hendak pergi, takut-tajut terserempak Salha (kerana biasanya akhawat kenal ikhwah, cuma kita yang tidak kenal mereka). Atau itu cuma alasan yang mengganti diri yang lena jauh ke alam mimpi sendiri. ( salha adalah salah seorang rakan penulis di Mansurah)

Kafarah puasa sambil niat sunat Isnin-Khamis buat perut yang lapar hantar isyarat pada mata suruh pejam lepas Zuhor jejaki asar setelah puas keliling Audullah cari sabun, gula, mi dan barang dapur. ( Audullah nama pasaraya).

Selepas asar, dari atas balakon tonton akhawat bebaju kurung ungu gelap sepadan dengan tudung ungu muda berjalan lenggang-lenggok di sebelah teman yang berbaju kurung merah gelap dengan tudung warna pich. (betul ke ejanya macam tu?). Si teman tolong sahabatnya tarik tudung yang disingkap angin naik ke atas kepala dedah belakang badan yang gempal, nasib baik tidak nampak leher. ( Astagfirullah, itu pun kira aurat juga).

Hendak buat macam mana, tiada bini buat aku terpaksa dalam rela pegang pisau hiris bawang, kentang, kobis, tetapi lupa pula hendak potong tomato. Sayur goreng ala bujang la katakan yang masin takut disalahsangka tak sabar-sabar nak kahwin, (berdasarkan pepatah orang tua: anak dara kalau masak masin sangat orang kata khayal nak kahwin). Berbuka lewat sebab tak dengar azan (sebab terlalu asyik masak).

Dengar cerita saudari Almarjan berjaya tembus cetakan Tunas Cipta, aku ucap tahniah dari Mansurah. Saudara Amli pula berkobar-kobar setelah pulang daripada KIU ( mungkin dia tegur aku yang tidak ke program itu, maaflah Amli.) Aku tiba-tiba rasa segan hendak ke Adabuna, malu hendak berdepan dengan semua (walaupun cuma dalam tulisan) lebih-lebih lagi aku tidak ikut KIU atas sebab-sebab aku sendiri ( Moral: Alasan hanya akan menyatakan bahawa kita benar-benar bersalah).

Salam sastera ilmu,
pembaris_kecil

p/s: tahniah sekali lagi untuk saudari Almarjan, walaupun anda tidak membaca jurnal ini.

No comments: