Sunday, September 19, 2004

Sepilah

Sudah terlalu lama jurnal ini sepi. Aku pulang ke kaherah tempoh hari. (Di Kaherah mahal sikit -cc)

Aku belum bersedia menulis jurnal ini seperti selalu, namun masih perlu menulis.

Malam semalam berhempas pulas mengangkut barang milik sahabat (akhawat) berpindah rumah. Gotong-royong. Ada makan. Namun, aku belajar erti ukhuwah melalui titisan air peluh. Aku belajar makna sahabat dari penat lelah. (Kan seronok kalau aku nak pindah juga ada orang bantu)

Dalam program BKPJM lepas, aku bagai sumbu yang menyalakan mercun. Bergegar dewan diletupkan suara sindiran yang tajam. Tidak bermaksud untuk menyakiti sesiapa, cuma berharap ada yang sedar dan mengambil pelajaran. Betapa kita mengabaikan ukhuwah sesama kita ( Pentingkan diri - aku paling bencikan manusia yang pentingkan diri, walaupun orang itu adalah aku sendiri)

Aku masih ingat, betapa aku sanggup menapak kaki ke rumah Kelantan (ada program penulisan di situ, padahal aku sudah hadiri program itu sepertinya,) namun aku tetap datang juga. Aku katakan kenapa? Kerana aku teringin berjumpa saudara Ubai dan Saudari Al-Marjan di sana. Namun kecewa hasrat aku tak terpenuh. Aku bergegas melawat Saudara Ubai di rumahnya. Aku tanya diri kenapa? kerana aku gembira dapat berjumpa rakan-rakan. Kerana ukhuwah. Bukan kerana program itu aku datang, tetapi kerana orangnya! ( tips: kadang-kadang program yang sangat bermanfaat orang tetap tak mahu datang kerana mereka benci pada orangnya)

salam sastera ilmu,
pembaris-kecil

ps: Sedih kerana seorang rakan menyatakan bahawa dia akan balik.( Dan tak nak datang lagi). Nampaknya aku terlambat!

No comments: