Thursday, September 30, 2004

Terima

Belajar menerima kalau hendak diterima. Terima dengan hati yang redha.

Sekarang, aku sudah menerima tawaran Sukej. Walau tinggal seorang, (yang lain naik exco) aku harap exco itu akan terus sumbang untuk Sukej. Dan seperti nasihat seorang rakan baik, aku kena mencari teman buat galas tugas bersama.

Aku berbakat? Atau tidak, itu tidak menjadi sebab aku menerima pelawaan. Inilah satu lapangan yang tidak boleh disia-siakan.

Kenapa ramai orang salah sangka? Penulisan tidak terhad pada cerpen mahupun ilmiah. Wartawan juga penulis, malah penterjemah juga penulis. Memaksa diri terjun, aku mengahrap bantuan daripada Tuhan. ( Moral: Allah bersama orang-orang yang sabar)

Penulisan sterotaip. Bagi aku, aku memberi ruang yang seluas-luasnya kepada sesiapa yang mahu jadi penulis. Itu adalah tingkat pengalaman yang perlu dilalui. Kalau tidak matang, bagaimana manisnya mampu dicungkil. Teruskan usaha.

Ada banyak kesusahan yang wajib ditempuhi sebelum betul-betul matang. Aku juga dalam proses belajar. Kalau Ubaidillah peringkat 10, aku belum masuk peringkat dua pun agaknya. Memang aku tidak nafikan, penulisan beliau dan Almarjan sangat ekslusif. Lihat pada nota kaki sudah jelas betapa ia sangat berilmiah.

Aku sentiasa berharap, agar dunia penulisan akan terus berkembang pesat. Lain kali aku akan ceritakan siapa itu penulis yang sebenarnya.

salam sastera ilmu,
pembaris_kecil

ps: jurnal ini kurang cantik, tetapi kelebihannya ada simpanan catatan jurnal dari dulu hingga sekarang. ( Aku menaip sambil belajar menerima- hakikat dan kenyataan-semua ada bahagian)

No comments: