Wednesday, September 28, 2005

Aku Memang Marah

Aku Memang Marah

Aku memang marah dengar orang mengaku lemah. Mengaku tidak mampu. Belum apa-apa sudah mengaku kalah. Belum sampai mana-mana sudah mundur. Aku memang geram, dan serasa mahu kutonyoh-tonyoh sahaja kepala yang mengandung fikiran yang semacam itu.

Aku memang tidak boleh tahan dengar orang yang asyik mengalah. Tidak mampu kononnya. Tidak boleh kononnya. Padahal belum apa-apa. Ada yang baru sekali mencuba, baru sekali turun padang, baru sekali rasa susah, baru sekali sesak nafas, baru sekali semput tercungap, baru sekali cuba, baru sekali tersadung, semuanya baru sekali sudah putus asa. Padahal belum sampai ke mana-mana.

Baru sekali belum sampai ke mana-mana.

Aku memang radang kalau orang yang tidak mahu mencuba, terus sahaja lari dan berkata tidak mungkin. Atau yang baru mencuba sekali tiba-tiba disergah, digugah, dikekah, diagah, dikerah; baru sekali dan rasa mahu lari tidak mahu buat lagi. Alahai! Sekali itu banyak mana?

Tapi sebenarnya yang aku marah sangat-sangat, berang amat-amat, radang terlalu bangat, bila teringat bukan kerana apa tetapi sikap malas berusaha dan malas berlelah. Malas bukan kerana tiada bakat, malas bukan kerana tiada guru, malas bukan kerana apa tetapi kerana malas itu sendiri. Padahal kalau dipaksa diri, kalau bukan sekali seribu kali, akan ada hasil juga. Tetapi malas yang bertongkol-tongkol kerjanya asyik mahu rehat. Bila disuruh mahu lari. Bila disergah mahu rajuk. Bila dimarah mahu putus asa. Bila ditegur mahu berhenti.

Ikutlah sesuka hati. Mahu lari, larilah. Mahu rajuk, rajuklah. Mahu putus-asa, mahu berhenti, mahu rehat, mahu apa-apapun, buatlah sesuka hati. Kelak, bila aku sudah tidak ada, barangkali engkau boleh rasa senang hati.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: