Thursday, September 15, 2005

Hijjaz Dan Saya

Hijjaz Dan Saya

SATU

"Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam."

"Enta di mana?"

"Dalam perjalanan ke Kaherah."

"Ana nak minta tolong."

"Ya."

"Esok temuramah Hijjaz."

"Esok? Saya?"

"Jam 10 pagi. Ana ambil enta di Rumah Johor."

"Macam mana, ya. Em, kalau orang lain?"

"Siapa orang lain? Ana tak tahu hendak minta tolong siapa."

"Ana dah pencen, ustaz. Kalau ana cari orang lain?"

"Boleh saja. Nanti telefon ana semula."

DUA

Meninggalkan rumah, saya bertolak ke Kaherah. Bergegas ke Hayyu Asyir kerana janji pulang kereta jam 10. Iskandariah saya tinggalkan begitu sahaja. Tentu Asyir sedang bergegar dengan forum. Jumlah pasti tinggi tambah berganda apabila khitamnya adalah nasyid Hijjaz. Dan saya? Sedang mencari gandingan temuramah esok pagi.

TIGA

Usai temuramah dengan hampir belasan soalan 'tahap mahasiswa universiti' (kata orang, kalau mahasiswa temuramah pun serupa macam akhbar murahan temuramah, apa erti?) saya mahu undur diri tetapi dihadang kawan. Dia mahu saya menemani dia kerana dia diminta menemani Hijjaz. Jadi, pangkat saya bertukar dari penemuramah kepada 'penemujalan'.

Saya dan kawan membawa Hijjaz (lebih tepat, saya cuma teman, sebab tak berbuat apa-apa) pergi mencari sedikit barang makanan (buah tangan), kemudian makan tengahari semeja, beli sedikit di pasaraya, angkat barang, cari barang, temani ke lokasi persembahan dan tulis lirik. (ada lirik dalam bahasa arab)

EMPAT

Itulah, dan hampir satu hari (14/9) saya habiskan dengan Hijjaz. Barangkali itulah harga paling kurang yang sepatutnya saya hadiahkan untuk seorang yang bergelar tetamu.

al_jantanie

manhumi_ilm

ps: saya cuma menemani, itu pun kebetulan. Anda lebih layak temani Hijjaz. Anda kan peminatnya?

Nota Khotimah Bukan Khulasoh:

1. Terima kasih pada Ustaz Azhari sebab bagi pinjam baju.

2. Terima kasih pada Ustaz Nazar sebab tunjukkan Castella.

3. Terima kasih pada Ustaz Lokman dan Ustaz Firdaus Sulaiman sebab bantu saya pindah rumah.

4. Bukankah temuramah dinilai pada isinya?

No comments: