Thursday, September 29, 2005

Salju Jabal Musa, Adunan Rencam Yang Pelbagai

Salju Jabal Musa, Adunan Rencam Yang Pelbagai

Biarlah saya mengulas dengan lembut kali ini.

Saya meneliti secara perlahan setiap karya di dalam SJM dan mendapati, setiap pengarang memiliki identiti dan diri. Nimoiz T.Y misalnya (kerana saya membaca dari belakang) menggunakan kekuatan falsafah yang tinggi dalam karyanya. Saya jelaskan bahawa ia satu pembawaan yang tinggi, dan hampir-hampir tidak terbawakan oleh pembaca sederhana.

Barangkali saya mahasiswa Lughah bukan mahasiswa falsafah. Apa yang kelihatan, kekuatan bahasa sedikit sebanyak membantu menjelaskan ketinggian falsafah yang ingin dibawa. Nimoiz tampak tidak kompromi dengan merendahkan nilai falsafah yang dibawa. Baca dan saya yakin anda boleh merasainya.

Ida Munira punya kekuatan bahasa yang sangat kuat, apatah lagi apabila pembentukan ayat luar duga sering mengalihkan perhatian saya beberapa kali. Memiliki tajam bahasa puisi yang rencam dengan teknik menyebabkan ayat beliau sendiri tampak pelbagai. Kuat berkias juga dalam menjelaskan sesuatu, dan semacam terbawa-bawa menyerapkan kekuatan puisi ke dalam cerpen.

Ghafirah Idris bagi saya punya nilai tarikan perasaan yang lebih mengesankan. Dalam ketiga-tiga karya tersebut beliau suka menarik perasaan pembaca pada satu ton rasa, kemudian diselarasakannya dalam rentak yang sekata sepanjang penceritaan. Ya, menyebabkan perasaan pembaca dibawa dalam satu ritma yang tetap, kemudian permainan bahasa membawanya tanpa putus hingga ke penghujung cerita. Patut saya kata, tiga-tiga cerpennya punya kekuatan perasaan yang mengesankan.

Fahd Razy pula membawa karya dengan langgam yang pelbagai. Pembaca patut rasa senang dengan garapan yang mencambah, disesuaikan dengan tema. Beliau bagi saya memiliki kekuatan penceritaan babakan dan adakalanya menjelaskan suara dalaman (suara hati) yang mendominasi penceritaan. Karyanya segar dibaca lewat SJM ini, memaparkan sudut pandang yang sengaja dilukis berbeza dari sudut pandang biasa, sekaligus menghasilkan kesan pemahaman dari pihak kedua. Saya patut kata, ketiga-tiga karyanya punya kelainan dalam pembawaan, menyebabkan minda sama bangkit berkembang dan bercabang.

Amiza Khusyri, tokoh yang saya kenal benar lantaran acap jumpa membawa tiga karya yang sudah saya lumati sebelum SJM lagi. Namun, dalam pembacaan ulangan sekalipun akan memberikan kesan yang berlainan kepada saya. Barangkali, adunan semua unsur memadat dalam satu karya, dan boleh dikesani lewat pembacaan. Pengarang memiliki kekuatan bahasa yang segar dan bertenaga, meletakkan ilmu bantu secara beransur-ansur. Pengarang memiliki kekuatan babakan dan langgam yang sesekali turun naik di samping bahasa. Patut saya kata, cerita memiliki nilai tinggi rendah dalam plot, lurah dan puncak dalam konflik dan peleraian, bahkan memahami konsep ilmu bantu dan kesudahan.

SJM, satu hasil kesungguhan. Itu lebih tepat.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: