Sunday, September 25, 2005

Demi Udaramu, Asofirah

Deru Udaramu, Asofirah!

Saya salah turun. Saya sangka saya sudah tiba di pasar Ma’adini, Asofirah, jadi saya turun. Tetapi ini bukan pasar Ma’adini. Jadi, di mana pasar itu?

Tramco yang membawa saya tadi meluru ke depan setelah saya tergesa-gesa turun. Itulah padahnya kalau memandai-mandai. Falsafah orang Melayu. Itulah kuncinya kalau mahu segera pandai, sesat dahulu baru pakar jalan. Falsafah orang berilmu.

Saya sangka pasar tadi pasar Ma’adini, kerana itu barulah saya turun. Tetapi setelah berjalan hampir 300 meter dan Carnival yang sepatutnya berada di kanan jalan tidak kelihatan, saya hampir pasti saya turun awal.

Lokman ajar, selepas jumpa Carnival baru melintas landasan keretapi, dan kemudian, setelah beberapa selekoh, saya akan tiba di Rumah Johor. Tetapi, di mana Carnival?

Dalam perjalanan saya toleh kiri kanan, mencari muka yang boleh dipercayai untuk bertanya jalan. Saya bertanya pada dua orang demi memastikan yang benar-benar; saya sudah silap turun.

Pasar Ma’adini di depan sana, beritahu Ammu kedua.

Klinik Montazza di kanan saya. Saya jalan lagi. Kemudian ragu semula apabila bertemu kubri. Seingat saya, dalam perjalanan kali dahulu saya tidak pernah berjumpa kubri ini. Jadi, mahu naik ke atas kubri atau lalu di bawahnya sahaja?

Naik kubri!

Betul ke pasar Ma’adini di depan sana?

Nekad campur risau, saya naik kubri dan meneruskan perjalanan. Saya cari lagi orang buat penunjuk jalan. Jawapan Ammu itu positif. Saya tak silap! Pasar Ma’adini di depan sana!

Saya tiba di pasar Ma’adini, terus ke depan hingga sampai ke Carnival, melintas landasan keretapi dari situ dan....Eh! Arab tengah minum Syai dan hirup Syisha?

Layar ingatan kabur. Seingat saya, dulu Lokman bawa tak pernah lalu kedai ini!

Nekad berganda dua, risau berganda lima. Saya campurkan sahaja di setiap langkah kemudian mata pandang kiri kanan. Betulkah jalan yang saya lalui ini? Jadi...mana Rumah Johor?

Saya mencari petanda yang ditinggalkan Lokman. Cari Vodafone Fahd, masuk lorong itu dan Rumah Johor ada di depan mata.

Bertolak dari situ, saya melangkah mencari tanda yang Lokman pernah berikan. 100 meter, saya belum jumpa. 200 meter, risau berkata saya sesat lagi. 500 meter, saya nekad mahu bertanya.

Di sini banyak vodafone kan?

Ammu itu mengangguk dua kali.

Tetapi ada satu yang tulis, Vodafone fahd. Itu di depan lagi atau di belakang?

Ammu memegang dagu. Mukanya kerut seribu.

Di depan sana, kan?

Ammu angguk separuh.Ragu-ragu.

Saya nekad lagi. Saya rasa yakin vodafone Fahd ada di depan sana.

Untuk 100 meter berikutnya, keyakinan saya bercempera apabila terlihat kubri. Dahulu tak pernah nampak kubri. Ini kubri yang mana satu?

Dah sesat lagi!

Saya melorong ke jihat pantai. Menyusuri jalan pantai pula. Kalau jalan dalam tak jumpa, saya menyusur di laluan pantai pula. Cari penanda dari tepi pantai!

Saudi Arabia Airline...Saudi Arabia Airline...Ah! Itu dia!

Saya masuk lorong Saudi Arabia Airline, terus beberapa meter dan....Ai? Mana Rumah Johor?

Naik bingung campur letih, saya cari mahmul telefon Lokman.

Enta kat mana?

Ana di depan Housny. Rumah Johor kat mana?

Jauhnya! Enta dah terlajak tu. Patah balik.

Oh, ya ke?

Itulah sedikit dugaan jadi warga baru di Iskandariah ini. Lepas pergi Rumah Johor, saya mahu santai dan rehatkan diri di rumah sendiri!

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: