Thursday, September 08, 2005

Sedih

Baru-baru ini, saya merasa sedih amat. Likuli Syai’in Sababun. Bagi setiap sesuatu itu ada sebabnya.

Pertama, kerana seorang sahabat berpangkat senior pulang langsung ke tanahair, dan beliau agak karib dengan saya. Pulang dengan beberapa madah lagi yang belum selesai di tahun 4. Dia bilang dan suaranya dicapai cuping saya; ana balik setahun dua, kerja dahulu, cari duit dan kemudian baru sambung semula.

Saya, di hari-hari kepulangannya telah ke Iskandariah atas urusan tugas. 3 hari. Saya lupa dan bila pulang ke kota besar Kaherah saya, dia tiada. Saya terlepas. Dia pulang, hilang, dan sedar-sedar sahaja, seorang kawan datang mencuit bahu menghulur sesuatu yang ditinggalkan untuk saya. Kopiah. Sampai sekarang, setiap kali saya terpandang kopiahnya, setiap kali terkenang Iskandariah, saya jadi sayu teringatkan senior saya pulang tanpa ucapan – Ilal Liqa’ dan Maas Salamah.

Kedua, seorang pakcik saya kembali ke Rahmatullah dan Maghfirah-Nya. Dia sakit darah tinggi dan jatuh di bilik air lantas koma. Beberapa jam setelah ditempatkan dihospital, dia telah dijemput Tuhan ke alam yang kekal selamanya. Al-Fatehah.

Ketiga, saya sendiri menangisi diri. Entah sejak bila tetapi selepas peperiksaan, lama sungguh tidak mengaji Al-Quran sesungguh hati. Saya kononnya sibuk dengan urusan dan perkara padahal tidak, saya rindu pada satu juzuk setiap malam. Saya gagal lunasi satu juzuk dan kalau dapat, entah berapa muka sahaja. Saya terasa kehilangan diri, dan lebih kecewa bila saya semacam tidak merasa bersalah meninggalkan satu juzuk itu.

Keempat, bulan september ini bakal saksi bermacam-macam perkara, antaranya kepulangan beberapa orang kawan saya ke tanahair menamatkan kuliah di sini. Barangkali semua pulang membawa diri, tetapi mencicirkan kesedihan buat insan-insan yang ditinggalkan.

Kelima, ada kejutan, dan saya tidak terdaya memberitahunya sekarang. Nanti, sampai masa, anda tahu juga. Ia juga buat saya rasa sedih berpangsa-pangsa.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: