Wednesday, September 28, 2005

Mencari Jaguh Si Ayam Jantan

Mencari Jaguh Si Ayam Jantan

Kita mahukan jaguh si ayam jantan. Yang apabila berkokok membingitkan telinga Si Mati Subuh. Yang kokokannya membangunkan matahari dari selimut gunung. Yang berkokok, apabila alam disapa jaga.

Tetapi ayam jantan yang semacam ini sangat kurang di sini. Ayam-ayam jantan semuanya mahu tidur memanaskan badan di dalam reban, atau bersembunyi di belakang rumah dan apabila matahari sudah cukup garang menghalau embun dari dada daun, barulah dia keluar. Ayam jantan yang tidak cukup garang.

Kita bukan mahukan ayam jantan yang seekor. Kita mahukan lebih dari satu. Kita mahukan ayam-ayam jantan yang tidak segan berkokok dengan nyaring dan bersaksikan alam; kokokan itu kokokan yang menyedarkan.

Ayam-ayam jantan tidak boleh tidak. Kokokan ayam betina tidak kuat macam ayam jantan. Kokokan ayam jantan yang jaguh tidak boleh tidak, mesti memateri gah ke alam, ke dunia, ke sekitar, apabila kokokan itu kokokan yang menyedarkan.

Kerana itu perlu pada kejaguhan. Jaguh-jaguh ayam jantan yang bila ayam-ayam betina memandang rasa yakin.Dengar kokokan rasa yakin. Lihat jaguh rasa yakin. Terasa gema kokokannya rasa yakin. Jaguh si ayam jantan yang membina mandiri di setiap urat dan nadi.

Jaguh si ayam jantan, perlu mara ke hadapan dan tonjolkan diri.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: