Tuesday, September 27, 2005

Musnahkan ideologi dan sikap 'Kebergantungan Pada Satu Orang'

Musnahkan ideologi dan sikap 'Kebergantungan Pada Satu Orang'

Sengaja saya pilih tajuk yang sebegitu. Saya mahu anda membuka mata dengan akal yang celik dan hati yang jaga. Hapuskan ideologi dan sikap (baca:sikap sahaja) kebergantungan pada satu orang.

Anda sudah besar. Anda sudah patut memiliki diri. Kenapa asyik merasa ingin bergantung pada satu orang? Asyik mahu berada di bawah dan menanti orang menarik anda, membawa anda, menyorong anda, mendorong anda. Anda sudah miliki jiwa tetapi anda memperkecilkannya.

Miliki jiwa yang besar! Dari sekarang bina langkah baru kerana anda bukan si kecil yang baru bertatih. Anda patut sudah mula membesarkan langkah dan mara tanpa takut-takut lagi.
Saya tahu pengalaman anda cetek tetapi dari sekarang perdalamkan! Kalau anda tidak menggali pengalaman dengan usaha sendiri dan berteguh bagaimana pengalaman akan luas dan dalam? Bila anda sedar semua itu, anda akan yakin dan pasti, pergantungan pada orang menemui titik tamatnya.

Oh, tolonglah! Anda patut lupakan orang lain dan renung diri sendiri. Kemudian sebut dalam hati, anda mahu membina diri. Hilangkan sikap kebergantungan kerana sudah tiba masanya anda berdikari. Ya, berdikari. Proses pembinaan jati diri sudah patut dimulakan sekarang. Dengan jatidiri barulah anda yakin boleh membebaskan kebergantungan dengan orang lain.

Siapa kata ia tidak penat? Saat anda bergantung pada orang lain, kepenatan sudah lama wujud, tetapi anda tidak menanggung biasnya. Anda sembunyi. Anda terelak dari semua itu. Tetapi demi menghapuskan sikap dan ideologi ini anda perlu menjadikan diri anda orang pertama menanggungnya. Kepenatan dan memiliki diri, harga yang tidak berugian memiliki.

Apatah lagi sikap kebergantungan pada satu orang! Ia musuh jamaah. Perkumpulan yang dipasakkan padanya akan hancur bila satu orang menjadi kosong. Hancurkan ideologi dan sikap 'satu orang' ini dari minda. Sisihkan jauh-jauh. Dari sekarang, wujudkan seribu orang. Ia asas penting yang tidak boleh diabaikan. Semacam menjadikan ia sukar tetapi demi kemaslahatan jangka panjang, sedarlah bahawa satu orang, sampai bila-bila tidak akan memadai.

Anda patut mula membenarkan prinsip 'pergantungan dengan satu jamaah'. Tidak hanya satu orang. Dengan itu, anda tidak akan rasa senang kalau ia dimahiri oleh satu orang, kerana itu bukan pembentukan pelapis. Itu penghancuran pelapis. Itu salah, dan saya mahu anda betulkan itu dari kepala otak anda.

Binalah kepercayaan kepada diri, dan hancurkan prinsip kebergantungan ini. Anda patut memulakan dengan diri sendiri, dan bina diri. Anda boleh, saya yakin amat-amat.

No comments: