Monday, September 26, 2005

Debur Ombak Montaza

Debur Ombak Montaza

Sangka mahu tadabbur dari debur ombak Montaza petang tadi. Mahu membilang keagungan Tuhan yang berulang-ulang di gigi pantainya. Mahu ‘mencicipi’ bayu yang sejuk ditawar bahang mentari asar. Mahu dan tidak tercapai, saya menukar jejak ke Rumah Johor, Iskandariah.

Dari rumah melewati kubri terus berjalan dengan hati yang bolak-balik. Bunga kertas dengan warna merah dan putih diganti patung singa batu barangkali tembaga bersilih mengganti pandangan mata. Saya ralit merenung pasaraya FatahaLlah, pasaraya borong yang menghadang panas sinaran matahari tersergam indah dihiasi landskap hijau rumput dan kerusi rehat.

Teduhan berakhir. Saya dijamah matahari sewaktu menuju ke pantai melepasi Hotel Sheraton, kemudian langkah menyusur jalan pesisiran pantai bengkang-bengkok, angin bertiup kencang menempelkan baju lebih kukuh ke badan. Saya membilang ‘kerusi tinggi’ di pantai, kemudian menganggar bilangan teduhan payung dan tembok juga memerhati pelancong juga warga tempatan yang asyik mandi-manda petang-petang panas buta.

Ah! Sekarang pun musim panas.

Mana Rumah Johor?

Tidak tersesat setelah sesat entah berapa kali, saya membelok ke selekoh yang tepat. Nah! Rumah Johor di depan mata.

Petang ini, dari tadabbur debur ombak ke taarruf pasar Ma’adini lebik akrab. Kenal isi kandungannya. Lorongnya. Harganya. Ah! Lokman yang taarruf, dan saya cuma perhatikan sahaja dia beli belah.

Beli ketam kegemaran isteri kata dia. Mengidam orang mengandung kata saya.

Tadabbur dari debur Montaza lain kali.

al_jantanie
manhumi_ilm

No comments: