Wednesday, January 04, 2006

14 - Aku Cuma Si Kecil

Sajak ini di tulis setelah setahun berada di Mesir, di awal-awal tahun kedua pengajian.

Sajak : Aku cuma Si Kecil
Oleh : al_jantanie

Aku cuma Si Kecil,
Yang entah bila akan besar.

Aku cuma Si Kecil,
Berdiri tidak kukuh,
Melangkah tidak jauh,
Terbang tidak tinggi,
Tetapi kecilku,
Kecil tapak tangan,
Nyiru aku tadahkan.

Aku cuma Si Kecil,
Tidak perlu hingga dijulang,
Semakin tinggi,
semakin jauh
Dari orang,
Semakin tinggi,
semakin hilang
Dari pandangan.

Aku cuma Si Kecil,
Dikutip tidak menambah,
Dibuang tidak mengurang,
Tetapi yang bertambah berkurang,
Itulah kemanusiaan.

Aku cuma Si Kecil,
Tetapi lebih besar,
Daripada Si Besar yang berjiwa kecil.

Aku cuma Si Kecil,
Yang mempersoalkan,
Mengapa kita terlalu mengisahkan,
Kecil besar,
Bukankah yang kecil itu kita,
Yang besar itu Tuhan,
Menyatakan,
Engkau juga kecil di sisi Tuhan.

Aku cuma Si Kecil.

1 Ramadhan 142515 Oktober 2004
6.55 malam – Kaherah.

No comments: