Monday, January 02, 2006

Kaji Selidik : Perempuan Punca Lelaki Futur Dalam Perjuangan

Majalah : SUKEJ
Edisi : 105
Kolum : Tumpuan
Jenis : Kewartawanan
Terbitan : 2005
Oleh : Mohd Zaki M.Noor

Berikut adalah satu kaji selidik berkenaan tajuk " Perempuan Punca Lelaki Futur Dalam Perjuangan"

Mohd Hanif Abu Naim, Johor, Syariah Islamiah Tahun 3, Damanhur.
"Ana setuju dan tidak setuju, bergantung kepada situasi seseorang, kita tidak boleh hukum ia disebabkan oleh perempuan itu semata-mata, kerana sebab yang utama adalah atas individu sendiri"

Mohd Hafiz Mahmud, Kelantan, Usuluddin Tahun 4, Kaherah
" Ana tidak setuju sebab lihat sirah para sahabat, sirah Rasulullah, Muslimat main peranan penting, pertamanya dalam dakwah, keduanya, jihad, ketiganya pembentukan fardu Muslim. Kebanyakan terlibat dalam dakwah dan banyak memainkan peranan, tidak hanya terlibat pada aktiviti indoor, malah outdoor, contohnya jihad, menuntut ilmu, tafaqquh. Ini satu dalil muslimat bukan batu penghalang ikhwah futur. Ataupun kalau kita nak kata berlakunya futur hanya pada zaman mutaakhir ini, tetapi secara umumnya ana tak setuju dan menentang habis-habisan, sebab barangkali yang berlaku futur cuma segelintir sahaja.

Mohd Syafiq Elias, Johor, Lughah Arabiah Tahun 1, Kaherah
"Ana setuju, kalau setuju pun hanya sebagai faktor kedua, bukan faktor utama, sebab Nabi dahulu perjuangkan kalimah Allah, sedangkan isteri Nabi ada juga yang tidak sehaluan, contohnya isteri Nabi Lut, mungkin kerana tidak faham perintah Allah dengan baik, kita kena tengok sejarah terdahulu"

Mohd Faisal Munjir, Selangor-Kedah, Qiraat Tahun 3, Shoubra.
" Kena lihat, ada dua pandangan, pro dan kontra, ada yang mengatakan, bergantung kepada lelaki tersebut, ada yang menjadikan alasan perempuan yang dikahwini sebagai batu penghalang (berdakwah padahal tidak), ada yang mengatakan perempuan itu dalam sifatnya yang agak manja, kadang-kadang sering menyebabkan ikhwah tersebut tidak mampu untuk keluar, disebabkan lelaki yang kurang ditarbiah, gagal mengatasi masalah tersebut"

Mohd Nirwan Mohd Ali, Negeri Sembilan-Serawak, Usuluddin Tahun 1, Mansurah
" Ana tak setuju, sebab dalam Islam, perempuan bukan perkara pertama dalam hidup, kita ada pegangan, Al-Quran, Sunnah, Ijma', malah Allah dan RasulNya adalah yang pertama dan lebih utama, sedangkan kedudukan perempuan terletak setelah itu. Kenapa kita kata dia punca lelaki futur?"

Mohd Fakherei Mahiyuddin, Kelantan, Dirasat Islamiah Tahun 4, Kaherah
" Pandangan Islam, perkara itu tidak terjadi, sebab wanita berperanan membantu suami, lihat sejarah terdahulu, isteri Nabi banyak membantu Nabi, lihat Perjanjian Hudaibiah, banyak sahabat tidak bersetuju dengan perjanjian yang berat sebelah, malah menentang keputusan tersebut. Ketika itu Nabi mahu tahallul, sedangkan sahabat enggan, (kerana tidak setuju dengan perjanjian tersebut), membuatkan Nabi sedikit lemah semangat, Nabi minta pendapat Ummi Salamah,(isteri baginda), dia mencadangkan agar Nabi bertahallul dahulu, kemudian nanti sahabat akan ikut, maka jelas peranan wanita membantu lelaki, memberi sokongan dan sebagainya. Adapun sekarang ini, wanita jauh daripada Islam, menyebabkan apa yang berlaku sebenarnya bukan daripada Islam.

Safrizal Tarmizan, Negeri Sembilan, Lughah Arabiah Tahun 1, Kaherah.
"Ana tak setuju, sebab sebutan perempuan umum, termasuk juga emak, kakak juga isteri. Tak patut kata emak jadi sebab kita futur dalam perjuangan. Begitu juga, bukankah emak kita jadi penguat kita?. Cuba lihat pula Saiyidatina Khadijah yang menjadi tulang belakang Rasulullah, bukankah isteri sayap kiri perjuangan lelaki?"

Mohd Faizul Hakim Bin Ahmad, Syariah Islamiah Tahun 3, Johor, Kaherah
" Ana kurang setuju, sebabnya sebagaimana yang kita tahu, Nabi kita menjadikan wanita sayap kiri perjuangan, contohnya Saiyidatina Khadijah yang memberi semangat ketika Nabi dapat wahyu, dan ramai lagi wanita yang menjadi teladan."

Tuan Haron Tuan Cob, Terengganu, Lughah Arabiah Tahun 2, Kaherah
" Bagi Ana, Nak It'lak perempuan sahaja tak berapa tepat, ada juga disebabkan mereka kita lemah semangat, ada juga yang tidak. Secara umumnya ini cuma sebahagian sahaja yang bersifat begitu "

Mohd Masnur Hamzah, Master Lughah Arabiah, Indonesia, Kaherah
" Boleh benar, boleh tidak, cerminannya keluarga Nabi Ibrahim, lebih jelas lagi dalam agama ada disebut, 'dakwati au zaujati'. Isteri yang baik pastinya akan selaras dengan dakwah suami, seperti Siti Sarah dan Siti Hajar dalam dakwah Nabi Ibrahim, perhatian kepada isteri juga harus diberikan, jangan diabaikan, pasang niat ' Allahu Ghayatuna', perhatian suami isteri harus selaras dengan kehendak Allah, Kalau isteri merajuk suami pulang lewat dari ceramah, ini bukan satu yang baik. Lihat Kisah Khadijah ketika Rasulullah menerima wahyu, dan keluar ke Gua Hira', itulah pendamping sejati"

Qamaruzzaman Zainal Abidin, Perak, Usuluddin Tahun 1, Tanta
"Ana kurang setuju, sebab kalau kita bincang fasal perempuan, emak, kakak kita adalah perempuan. Emak kita yang menyuntik semangat kita selama ini. Kalau nak kata berlaku pun, ia adalah disebabkan perempuan ajnabi, islam tidak benarkan berlaku hubungan, kerana islam sudah menjangka tentang hal (futur) ini".

Muhammad Syukri Zakaria, Usuluddin Tahun 4, Fattani, Syibin El-Kum
"Boleh juga dikatakan begitu, sebab perempuan boleh mengganggu, perempuan buat kita terikat, kalau berumah tangga boleh terikat, teringatkan perempuan, sebab lelaki itu sayang pada perempuan, ada orang perempuan yang menyusahkan lelaki hendak ke mana-mana, kalau yang molek (baik) itu boleh bagi semangat".

Abd Razib Abd Rahim, Syariah Islamiah Tahun 4, Pulau Pinang, Tanta
"Mungkin setuju kalau kita letak perempuan jadi matlamat hidup kita"

Said Aisam Said Idris, Syariah Islamiah Tahun 1, Perlis, Kaherah
"Ana tak setuju, sebab perempuan adalah sayap kiri, diciptakan untuk lelaki, macam mana nak terbang kalau tidak ada sayap, tetapi tidak dinafikan ada lelaki yang boleh teruskan perjuangan tanpa perempuan"

A. Ubaidillah Alias, Kelantan, Usuluddin Tahun 4, Kaherah
“ ..benar, perempuan boleh jadi punca putus asa, tetapi masih ada faktor lain lagi yang menyumbang ke arah kegagalan seorang lelaki. Dalam hal ini bukan perempuan atau lelaki yang menjadi faktor utama. Ia berlaku disebabkan kegagalan mana-mana pihak untuk menangani emosi sendiri. Hanya mereka yang menerima qada’ dan qadar Allah sahaja tidak akan mengenal istilah putus asa.”

No comments: